Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Hasznos információk│

2015. aug.05-12. Martha's Vineyard

(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)

aug.05. Jamestown (Dutch Harbor öböl)- Third beach (Rhode Island) (15 tmf)

Ébresztőnek villámokkal tűzdelt zivatar ment át rajtunk tegnap reggel 6-kor, de legalább elöblítette édesvízzel a kokpitban hagyott, elmosogatott edényeket.

A mai reggel békésen indult szélcsenddel, napsütéssel. Dénessel kora reggel kieveztünk a partra vizet tölteni a kiürült 20 literes kannába. A hajón négy 20 literes kannánk van és egy 60 literes vizestank. Visszaérve rögtön hajat mostam. Reggeli, majd összepakoltuk a hajót a vitorlázáshoz.

Sajnos várnunk kellett, míg az öblünkben a víz beáramlása megáll, hogy ne akadályozzon majd kifelé menet. De szél is kell a vitorlázáshoz, ami nem akart jönni. Szándékosan feltettük a napponyvát. Bíztunk benne, hogy akkor biztos beindul a szél, és így is lett :))) Elindulhattunk végre Third beach felé. Van First beach és Sekond beach is :) Krajcoltunk a nyílt víz felé, ahol a hullámok már 1 méteresek voltak, de hosszan elnyújtottak, így nem voltak zavaróak. Igazán jó menet volt kifelé. Teljes vitorlázattal haladtunk előre, feküdt a hajó az oldalán.

Indulás előtt Álmi előszedte a csalikat, és kiválasztotta a legvonzóbbat. A másik sérült volt, csak ugrált a vízfelszínen.

Kétszer volt kapásunk. Az első hal már majdnem ki lett húzva, amikor visszaesett. A második hatalmas lehetett, ha nem engedi el a csalit, akkor oda a kishal és az összes damil. Így odalett a halvacsora, pedig nagyon vágytunk rá.

Néhány fotó menet közben, már a nyílt vízen:

Horgonyon voltunk 4 órára. Úszás, fürdés a 15 fok körüli hideg vízben, utána ebéd-uzsonna (főtt virsli zöldségekkel). Álmival 20 percet angolozunk, majd 15-20 percnyi matekot old, Dénes közben nézi a beérkező vitorlásokat, akiknek még nehezen megy a horgonyzás. Van aki egy órát jön-megy a horgonyzó hajók között, többször lerakja majd felhúzza, míg végre tart neki. Szerencsére ideálisak a viszonyok a gyakorlásra. Este filmezünk. Álmi választása egy régi film, The sharp shooter c. Tom Selleckkel a főszerepben. Ausztráliában játszódik, a telepesek és az őslakosok konfliktusába csöppen bele a profi amerikai lövész. Angolul ment végig, Álmi miatt többször megállítottuk és fordítottunk neki.

A hely annyira békés, nem billegtünk, fantasztikus éjszaka.

aug.06. Thirth beach (Rhode Island)- Martha's Vineyard, Lake Tashmoo (Massachusetts) (40 tmf)

7-kor indulás, szuper menet, segít végig az áramlás, van hogy 8 csomó felett repül a hajó. Kint a kokpitban az őskorról és a ma őskori körülmények között élő törzsekről beszélgetünk. A tavalyi törit szeretném átismételni, hogy elkezdjük az ideit. Később Álmi lent játszik, majd a kokpitban fejszámolunk németül, magyarul, aztán kicsit olvasunk Dolák-Saly Róbert egyik könyvéből, hogy jókat nevessünk.

Még nem írtam a tanulásról, most pótlom. Svájci ofője ideadta a 6. osztály első félévének a tanmenetet, tankönyveket, munkafüzeteket, feladatlapokat, dolgozatokat, megoldásokat. A magyar suliba megvettük a 6.-os tankönyveket, ezeket is kihoztuk a hajóra. Azt beszéltük meg, hogy augusztustól elkezdjük lazán a tanulást. Eddig matekra, angolra és irodalomra jutott idő. Sok tanulnivaló lenne: matek, irodalom, nyelvtan, töri, természetismeret, angol, olasz, német nyelvtan, német olvasás és szövegértés. Német természetismeretet és törit nem is kaptunk, csak a témákat adta meg a tanárnő, mert ezt nem könyvekből tanítják, hanem mindenhonnan szedett anyagokból. Mindegy, ezek nélkül is túl sok.

Szerencsére Álmi sokat beszél a hajón németül, így nem fog kiesni a gyakorlatból. Például nem magyarul, hanem németül beszél, amikor játszik, vagy sokszor hozzám is. Egyik reggel az álmát is németül mesélte el. Teljesen véletlenül németül kezdte el, mi meg hagytuk, hadd folytassa. Az álma: egy reptéren voltunk, és jött egy darázs, ami újra és újra megcsípte, ő jajgatott, végül hangosan is feljajdult, és ettől meg felébredt.

De vissza a vitorlázáshoz. Fantasztikus a szél, alig hullámos csak az óceán, és visz egyre közelebb az áramlat is Martha's Vineyardhoz, ami egy sziget, és már Massachusetts államhoz tartozik. Cape Cod alatt van. Itt is a bálnavadászat volt a megélhetést adó munka, mint Block Islanden vagy Mountaukban (ezekre a helyekre már tavaly elvitorláztunk). Most idegenforgalomból él.

Mivel este átfordul keletire a szél, az egyetlen horgonyzóhely a szigeten, ami védett ilyenkor, az a Lake Tashmoo, a Tashmoo tó, ami nem igazi tó. Egy nagyon keskeny és sekély bejárata van, amin dagálykor elvileg bejuthatunk. Így időzítettünk, és az izgalmas bemenet után helyet kellett keresnünk. Sokan voltak már horgonyon, és még többen állandó bójákon.

A bejárathoz közeledve. Majd itt kell jobbra fordulnunk:

Már horgonyon nézzük, ahogy a helyi, akinek itt áll bóján a hajója, hogyan krajcolgat a hajók között:

Megjöttek a hattyúk, körbejárják a hajókat:

A kacsák is megérkeztek:

Fürdünk azonnal. Itt nagyon kellemes a vízhőmérséklet, és hozzánk érnek nem csípő apró medúzák.

Az egyik szomszéd átszól, hogy neki kötele van, nem lánca, és sokat kieresztett, így ha átfordul a szél keletibe, akkor lehet, hogy nekünk fognak jönni. De reggel 6-kor már mennek el.

Este 8-kor az egyik hajón kürtszó mellett levonták a zászlót. Néhány hajó viccből dudált nekik, Álmi is beszállt a buliba.

aug.07-11. Martha's Vineyard, Lake Tashmoo (Massachusetts)

Szerencsére csak reggel fordult át a szél, a szomszéd meg tényleg elment hatkor. Dénes felkelt, ahogy húzták fel a horgonyt, kiment, jó utat kívánt nekik.

Fontos, hogy kik a szomszédok ilyen zsúfolt helyen. Helyettük kaptunk egy motoros jachtot, akik állandóan járatták a motort, hogy legyen áramuk. És pont felőlük fújt a szél, így becsukott ablakok mellett éltünk a hajón, amikor épp nem a parton voltunk. Egyik sziesztánk alatt bekapcsolták a zenét, de úgy üvöltették, hogy nem akartuk elhinni, hogy ilyet normális ember tesz egy ilyen helyen. Azonnal kimentem az orrfedélzetre, meglátott a mandró, intett, és azonnal levette a hangerőt, aztán meg ki is kapcsolta a zenét. Később átmotorozott és elnézést kért.

Egyébként nagyon szép a hely, nádas körülöttünk, kanadai vadludak, hattyú- és kacsacsaládok úsznak össze-vissza. Kormoránok merülnek a víz alá halért. Egész nap halásznak, míg nekünk csak egy karnyújtás az étel. Dénes az Into the wild-ot olvassa, arról a srácról, aki megpróbál a vadonban élni, de mint kiderítették, egy olyan bogyót evett hosszú ideje, amire egy szemmel nem észtrevehető penész költözik ősszel, és ha valaki nem táplálkozik normálisan, akkor nem tud kiürülni a szervezetből és megmérgezi. Az ő gondolatait idézte épp Dénes, hogy míg csak járta az országot, addig mennyi gondolata volt, amikor a vadonban a túlélésért küzdött, már csak az élelemszerzés és -tartósítás körül forogtak a gondolatai, minden más lényegtelenné vált. Láttuk sok éve a belőle készült filmet, de ott más véget írtak a forgatókönyvbe.

A hajónk fent középen, fekete árboc, narancssárga nagyvitorla-takaró:

Van egy kis dingidokk, ide evezünk ki, innen sétálunk át negyed óra alatt kellemes, árnyas utcákon Vineyard központjába, ahol van egy stop&shop (élelmiszerbolt), west marine hajós bolt, használt bolt, ahol Álminak veszünk 50 forintokért egy tucat angol mesekönyvet, pl. a kedvenc madaráról a puffinról, a Föld viharos szeleiről, egy kisfiú vitorlázásáról, vicces könyv rangeteg rajzzal, és még sok más jót. Itt a könyvtár is, ahová benézünk, hogy Dénes még a svájci munkájával kapcsolatos kérdésekre válaszoljon. És rengeteg üzlet, amikben vagyonokat lehetne elkölteni. Szerencsére nincs meg hozzá a vagyon. De Álmi vesz a zsebpénzéből egy legó star warst, Dénes egy búvárszemüveg jellegű úszószemüveget, én pedig egy szalmakalapot a nap ellen vitorlázáshoz. Mind elégedettek vagyunk a szerzeményünkkel.

Idén a szigeten nyaralt az elnöki család, sok ház előtt láttuk a következő üdvözlő táblát:

Itt is gyönyörű házak vannak, élvezet közöttük sétálni.

A napok hasonlóan teltek. Kora reggel kieveztünk, futottunk egy órát, torna a dingidokk melletti ingyenes teniszpályán, utána fürdés, reggeli, majd irány a kisváros. Ebédre vissza, utána szieszta, és ismét kint, vagy sétálunk vagy a tengerpart a cél, vagy készletfeltöltés, azaz vásárlás. Kaptunk esőt is, teljes éjszaka és másnap egész estig esett. Közben Dénes jobb válla meggyógyult, és felmászhatott az árbocra. Mi nem tudtunk, mert a Dénes beülője akkora, hogy abba mi kétszer belefértünk. Így ki kellett várni, míg meggyógyul a válla, és fel tudja emelni a karját.

aug.12. Martha's Vineyard, Lake Tashmoo - Vineyard (pár mérföld)

MA este baseballmeccs lesz a szigeten, a helyi csapat a Sharks játszik. Dénesék menni akarnak, ezért maradtunk ennyi ideig itt. Az eső miatt mára halasztották a meccset. A szél is visszafordult délire, ezért átvitorlázunk Vineyard elé, és itt dobunk horgonyt. Innen közelebb van a meccs, este nem kell annyit sétálniuk Déneséknek, mint a Tashmoo-hoz. Pillangózunk, a dingit húzzuk, és ezt kihasználom, hogy lefotózzam a hajót.

Horgonyzás után ugrás a hűs vízbe.

A Sharks nyert, Dénesék stoppoltak este vissza, egy apa vette fel őket, aki elvitte két kisfiát a meccsre. Holnap indulunk a keletre fekvő Nantucket szigetre.