Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Hasznos információk│

2015. aug.17-19. Nantucket (Massachusetts) - Rockland (Maine) (190 tmf)

(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)

1. nap

Az eddigi kis lépések után, most egy nagy ugrással, 190 tmf, felvitorlázunk a keleti part legészakibb államába, Maine-be.

A víz már kifelé áramlik az öbölből, amikor reggeli után vitorlákkal elindulunk. Segít nekünk. A VHF rádió 5-10 csomós dél-délnyugati szelet mond a következő napokra, így gyenge hátszelünk lesz. Dénes felrakja az aszimmetrikus spinakkert, és egész nap hozzá se nyúlunk, így pillangózunk észak felé. A szélkormány nem tudja vinni ebben a gyenge hátszélben a hajót, ezért nekünk kell mindhárom nap kormányozni éjjel-nappal. A bummot kiköti, nehogy átcsapjon, a spibummal pedig kitámasztja az aszimmetrikus spinakkert, hogy az se vándoroljon. Szépen haladunk 5-6 csomóval.

Az idő gyönyörű, a nap éget, nincs árnyék a kokpitban, csak a kormányosnak tudunk feltenni árnyékolót. Álmi koncentrál a kompasszra, hogy irányban tartsa Rapid Transitot:

Ebédre quinoát készítek a kuktában, a lábasban pedig virslit főzök. Ez a mai ebéd. Fehérje- és lédús.

Egész nap békés a menet, tudunk olvasni, Álmi például a Koldus és királyfit olvassa az e-book olvasón, legózik is lent, matekfeladatokat is old.

Reggel vettünk be fél-fél Stugeront, lehet, hogy ez is segít, mert nincs gondunk a tengeribetegséggel, bár én mindig felteszem a fejhallgatót, és zenét hallgatok, amikor lent főzök vagy olvasok. Ez a tuti módszerem seasickness ellen, de csak fejhallgatóval működik. Egyébként szól a zene a kokpitban is, ha mindhármunknak van hozzá kedve.

Az éjszakai őrségre most a következőt beszéltük meg. Óránként váltjuk egymást, lent csipog majd a csipogó annak, akinek ébrednie kell. Minden vízhatlan ruhát előkészítettünk, mert már este 8 után is hidegnek éreztük a szelet. Én kezdtem az őrséget, de előtte még fogat mostunk. Még Melamphyrumon vitorlázva rájöttünk arra, hogy az éjszakai menetekben jobb nem enni, inni (kivétel a víz). Maradjon az éjszaka ilyenkor is evésmentes, mint rendesen. Álmi kint maradt velem 9-ig, ő készítette ezt a két homályos fotót rólam. Az ő helye menet közben az orrkabin, mi pedig attól függően merre dől a hajó, egyik vagy másik oldalágyon alszunk.

A spinakkert Dénes leszedi éjszakára, csak a nagyvitorla viszi a hajót. Az is elég, haladunk szépen 4-5 csomóval.

Kifli alakú a Hold, és épp növekszik. Alig van fénye, így a csillagok gyönyörűen látszanak. 70 tmf-re vagyunk a keleti parttól, szóval már jól kint az óceánon. Semmi fény nem zavarja az eget. A Nagy Göncöl végig a bal oldalunkon világít, és olyan 2-3 óra körül az Orion van a jobb oldalunkon. Közben többször befelhősödik az ég, aminek nem örülünk, mert szeretünk a csillagokra vitorlázni. Helyettük ilyenkor a kompasszra meresztjük a szemünket.

Az óránkénti váltás tökéletesnek bizonyult, egy órát ki lehet bírni kint, és egy óra alatt nagyon jót lehet aludni, nekünk legalábbis sikerült. Egy halászhajó kicsit ránk ijeszt épp az én egyik őrségem alatt, így szegény Dénest kihívom. Világítjuk a nagyvitorlát, hátha ez is segít minket észrevenni a sötétben, bár a kötelező éjszakai fények világítanak a hajónkon, és van felhúzva radarreflektor is. Végül elmegy, és utána már nincs más veszély, békés az éjszaka. Ilyenkor az egy óra alvás előről indul Dénesnek. Néha a szél gyengül, ennek gyenge szeles menetben nem örülünk. Napfelkeltekor még én vagyok őrségben, szeretek ilyenkor kint lenni.

2. nap

Dénes átveszi az őrséget, csinálok még róla fotót, aztán megyek aludni. Utána reggeli. Vajaskenyér sajttal, jégsalátával és tejeskávé. Álminak mandulakrémes kenyér sajttal, paradicsommal.

Tíz óra tájt Dénes épp lent pihen, Álmival vagyunk őrségben, és Arany János Toldiját olvassuk, amikor hangos szuszogásokat hallok. Abbahagyjuk az olvasást és fülelünk. A bal oldalunkon egyszer csak három helyről is szökőkút tör fel a vízből. Bálnák! Dénes már rohan is ki a kokpitba, együtt nézzük őket. Egyiknek a teljes háta is kiemelkedik a vízből. Nagyon közel vannak a hajóhoz, félek is, nehogy hozzánk dörgölőzzenek. Csak későn jut eszembe a fotózás. De addigra már csak egy-egy szökőkutat látunk, és nem lehet tudni előre, hogy hol fog feltörni. Így nincs egy megörökített kép se róluk :((( Dénesnek és Balaton Zolinak sikerült a grönlandi útjukon bálnát fotózniuk, mázlisták. Persze mi is, mert végre láttuk őket a saját szemünkkel.

A bálnák után moonfish-ek, holdhalak ugrálnak ki a vízből, vagy csak elúsznak a hajó mellett. Fél-egy méteresek hosszban is, széltében is, amiket mi látunk, nagyon érdekesek. Őket se tudom lefotózni, inkább gyönyörködünk bennük. De ideteszek egy képet a wikipédiából, hogyan is néznek ki. Medúzákat esznek.

Sajnos a szél ebéd után eláll, ezért lehúzzuk a vitorlákat és fürdünk. Nagyon jó a vízben. Körülöttünk halászbóják vannak a vízen. Egy halászhajó épp akkor fejezte be az ellenőrzésüket, amikor mi odaértünk. Ő elmegy, mi újra egyedül maradunk, de velünk maradnak a sirályok, akik eddig a halászhajó körül lestek finom falatokra.

Az ebéd egyszerű, de nekünk nagyon ízlik. Kínai tésztás leves zöldbab konzervvel, ketchuppal. Szeretjük mind3an ezeket a tésztákat.

4 óra után visszajön a szél, felhúzzuk a vitorlákat, és megyünk tovább észak felé. Holdhal úszik el megint mellettünk. Álmi pancake-et (amerikai palacsinta) akar enni, végül nekiállok sütögetni. A hajó a hátszélben pillangózva, a szinte sima vízen meg se billen. Olyan, mint egy horgonyzóhelyen.

Estefelé delfincsapatot látunk, nem jönnek a közelünkbe, és arra úsznak, amerről mi jövünk. Nincs velük szerencsénk. Az USA keleti partja mentén még egy se úszott a hajónk mellett el. Bálnafújásokat is látunk, de egyszer sincsenek olyan közel, mint délelőtt.

Ahogy sötétedik, a szárazföld irányából villámokat látunk. Felettünk tiszta az ég, a szél viszont még gyengébb, mint tegnap, és ennek nem örülünk.

Sajnos az éjszaka közepétől még tovább gyengül. Ezen az éjjelen rengeteg hal ugrált ki a hajónk mellett. A világító planktonok mindig kirajzolták az alakjukat, útjukat. Hangos volt mellettünk a víz, és ettől az egy órás őrségek még gyorsabban leteltek.

3. nap, érkezés Rocklandbe

Maine köddel és szélcsenddel fogad. A mai napfelkelte ködbe veszik :((( Dénes mindkét vitorlát bevonja és lefekszik. Sajnos így annyira billegünk, úgy csattog minden, hogy vissza kell húzni a nagyvitorlát, és ami csepp szél van, azt befogni. Így javul a helyzet. Mindketten kint ücsörögünk, Álmi az orrkabinban alszik. A vízen mindenfelé halászbóják, méghozzá nem egyesével, hanem párosával, egymás közelében, összekötve. Mi van, ha épp átmegyünk a kettő között? Fennakadunk a kötélen? Nem tudom elhinni, hogy ez veszélyes lehet, ezt biztos nem engednék. Éjszaka nem lehet őket látni, nappal meg fárasztó őket kerülgetni, mert annyira sűrűn vannak.

És ekkor megint szuszogásokat hallunk. De most nem bálnák, hanem fókák bukkannak ki a vízből. Egyikük kíváncsi Rapid Transitra, mert körülöttünk úszkál, elmerül, megint felbukkan. Egyszer pont a bal oldalunk mellett szorosan. Látjuk az egész testét, minden kis pöttyöt a bőrén. Ki tudnánk húzni a vödörrel, annyire közel van. De megijed a látványunktól vagy a hangunktól és lebukik. Ő az, most a hajó jobb oldalán van, elől, az orr felé:

A köd nem szűnik, Álmi felkel, reggelizünk, aztán én ledőlök, Dénesék a kokpitban kormányoznak. Sikerül aludnom másfél órát, és lemaradok néhány fókáról és egy cápáról. A cápa a hajó bal oldala mellett úszott el szorosan, három méteres lehetett, olyan volt a fiúknak, mintha egy akváriumban nézték volna. Tökéletesen látszott. Én meg átaludtam ezt az élményt :(

Álmi lemegy zenét hallgatni fejhallgatóval, mi kint a kokpitban Dénessel, a szél még mindig máshol fúj. Egyszer csak motorzúgást hallunk. Elő a ködkürtöt és fújom. Nem emlékeztünk már, hogy milyen jelzést kell leadnunk, ha csak fel akarjuk hívni magunkra a figyelmet, de nem is érdekel, fújok, pár mp szünet, újra fújok, és így tovább. Halászmotoros, halljuk ahogy lassít, valószínűleg megállt egy bójánál. Halljuk a hangokat is, de nem látjuk őket. Fújunk újra, mert most biztos, hogy hallanak. Később újra motorzúgás, jönnek felénk, de óvatosan. Végre kibukkannak a ködből, megnéznek minket, intenek, és mennek tovább. És ez a játék órákon át folytatódik, mert jönnek újabbak és újabbak, és mi csak a hangot halljuk, a köd eltakar mindent. Beindítjuk közben a motort, mert a szél teljesen elállt. Egy óra motorozás után szünet. Közben közeledünk a hajózó útvonalhoz. A térképen be van jelölve a konténerszállítók, utasszállítók hivatalos útvonala, ahol haladniuk kell. Két ilyen útvonalat is kereszteznünk kell, hogy a part közelébe jussunk. Mázlinkra csak halászhajók jönnek, ők meg lassúak, és vagy látnak a radarjukon, vagy hallják a kürtölésünket.

A második utat is átszeltük, amikor motorzúgást hallottunk. És egyre közeledett, és hiába kürtöltünk, csak közeledetett, és nagy hajónak tűnt. Kétségbeestem. Nincs tervünk, hogyan menekülünk, ha nekünk jön. A VHF rádiót kihoztam, hogy Dénes mondja be a 16-os csatornán a poziciónkat, felhívva magunkra a figyelmet. A tanács ilyenkor: felkészülni az ütközésre, a kormányos biztosítson egyik oldalon biztonságos vízbeugrási lehetőséget a hajón tartózkodóknak. Remek. Dénes is csak ennyit mondott: - Ha mondom, akkor ugorjatok.

A hajó kürtölt, olyan volt, mint egy nagy utasszállító komp hangjelzése. Basszus, én nem akarok ugrani. Az nem lehet, hogy elüt. És ekkor előbukkant a ködböl, a hátunkat célozva. Egy hatalmas halászhajó volt. Csak bámultuk, és nem tudtuk, hogy lát-e vagy sem. De aztán minden oké lett. Én lerogytam a kokpitpadlóra, remegtek a lábaim. Kész voltam.

Ez után néhány perccel egyszer csak kibukkantunk a sűrű ködből egy kevésbé sűrűbe, és szárazföldet láttunk a bal oldalunkon és előttünk. Olyan váratlan volt, hogy ettől is megijedtem egy pillanatra. Hirtelen fény és föld. A Monroe Island volt mellettünk, előttünk pedig az Owl's Head nevű fok. Közel jártunk már Rocklandhoz, a célunkhoz, csak épp nem láttunk semmit.

A köd innentől már ritkás volt, foltokban itt-ott felbukkant, és kisütött a nap. Egy más vilég köszöntött ránk. Láttuk a hajókat, a nagy utasszálítókat, és már nem kellett többet aggódnunk. Szép volt a táj. Maine, megérkeztünk!

Lehet látni a vízen a hajó mögött, mellett a sok bóját. Itt már egyesével voltak lerakva, mind rákászbója, ketrecek vannak a fenékre eresztve, és homárt (lobster) fognak vele.

Rockland nagyon jó horgonyzóhely, mert tagolt, több kis öble van a kisvárosnak, minden szélben lehet találni védett horgonyzóhelyet, és könnyű is a bemenetel. Mi most azt választottuk, ami a központtól távolabb esik, de itt van egy sziklazátony, amin fókák pihennek, amikor apály van. Dagálykor nem látszik ki a vízből. Halljuk a hangjukat, ahogy morognak egymásra.

Fürdünk a hideg vízben, vacsora és alvás. Jó, hogy megérkeztünk.

Most jut eszembe, hogy történt még valami, ami szomorú. Pecáztunk is menet közben, és a kis sebességünk miatt a csali csak pattogott a vízen, és Álmi félelme valóra vált. Bekapta a csalit egy sirály. Nem bírt tőle megszabadulni. Elvágtuk a damilt, hogy ne vonszoljuk magunk után szegény sirályt. Odaveszett a gyönyörű ezüst csalihalunk, amit még Dutch Harborban tett fel Dénes, de ami a szörnyű, hogy megöltünk vele egy sirályt.