Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Hasznos információk│

2016.aug.14-16. Halifax 2. rész (Kanada, Új-Skócia)

(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)

aug.14. Halifax

Éjjel eleredt az eső, és csak délután állt el. Az elmúlt napokban teljesen szünetelt a tanulás, most kihasználom az alkalmat. Álmi hangulata mélypontra süllyed, egy napra ennyi rossz (eső, bezártság, tanulás). Még ha érdekesek lennének a tankönyvek, de ahogy ő mondja, az érdekes dolgok nincsenek bennük. Ami bennük van, az olyan unalmasan és hosszasan van megírva, hogy elszáll minden kedve a témától, ami egyébként érdekes lenne. Talán egy videójátékba kéne integrálni pl. a biosz tananyagot, és akkor kívülről fújnák a gyerekek, hogy mi a zárvatermő, nyitvatermő, mik azok a biomok, és melyik éghajlaton, mi terem, és milyen állat él. És ugyanezt kéne a többi tárggyal.

Eső után vásároltunk még egy utolsót, és Dénes a mellettünk lévő jachtkikötőből vizet hozott. Ilyen kényelmes helyhez, ahol 5 perc alatt a dingidokknál vagyunk, ahol bevásárlóközpont, benzinkút, ivóvíz ilyen közel van, és ahol ilyen választék van az üzletekben, nem hiszem, hogy még egyszer szerencsénk lesz. A Long Island-i Port Washington volt ilyen, de arrafelé nem valószínű, hogy újra elvitorlázunk.

aug.15. Halifax

Ebédig a könyvtárban voltunk az internet miatt, aztán Álmi rollert nézett magának egy boltban, amit tegnap ajánlott neki az egyik eladó a plázában. Utána vissza a hajóra. Sütött a nap, meleg volt, ezért gyorsan hajat mostam, és azonnal indultunk is ki a partra. Most nem a félszigetre, hanem a másik oldalra, ahol az igazi zöldövezet van, mert a szomszéd hajós mondta tegnap, hogy az egyik tó, a Chocolate Lake édesvizű, és lehet benne fürdeni. Bár van a hajójukon zuhany, ide szoktak járni, ha jó az idő.

Még lifeguard is volt a homokos, sziklás parton, ahol fenyők és nyírfák adtak árnyékot. Fantasztikus, hogy a sós tengertől csak pár száz méterre van egy ilyen gyönyörű környezetben megbújó édesvizes tó. Kár, hogy nem tudtunk róla korábban. Vacsoraidőig itt szórakoztunk.

Épp vacsorázni készültünk a hajón, amikor a parton egy csapat emberre lett Dénes figyelmes. Egy fókát bámultak, ami a köveken feküdt. Élő vagy halott? A távcsövön át látszott, hogy mozog. Dénesék kieveztek, hogy közelről megnézzék.

kis fóka a parton Halifax

ásít a kis fóka a parton Halifax

Ásít és nyújtózkodik a fiatal fóka. A bal szeme környékén volt egy kis barnás folt, egyébként semmi más külsérelmi nyomot nem fedeztek fel rajta. Az emberek próbáltak ismerősöket felhívni, akikről tudták, hogy van kapcsolatuk állatgondozóval. Valaki meg is ígérte, hogy majd kinéz a partra. Az egyik nő sötétben ment csak el. Addig nem jött senki a fóka miatt.

aug.16. Halifax - Sambro (15 tmf)

A kis fóka reggelre eltűnt. Reméltük, hogy nincs semmi baja. Egyáltalán nem ismerjük a fókák szokásait. Amikkel eddig találkoztunk, azok féltek, azonnal elmenekültek a sziklákról, amikor hallották az evezőnk hangját, vagy lemerültek, amikor elvitorláztunk mellettük. Szokatlan volt, hogy egy fóka nem menekül. Talán mert fiatal, és még nem tanult meg félni az embertől? Vagy beteg? Éhes? Még kéne neki az anyja, akit megevett egy cápa, vagy elütött egy motorcsónak?

Mára egy közeli helyet néztünk ki horgonyozni, ezért nem siettünk, a délelőttöt még a halifaxi erdős parton töltöttük. Most Álmit se hagytuk az ágyban lustizni (vagy inkább a tabeleten és a mobilon játszani), jönnie kellett. De nem bánta meg. Elsétáltunk a kövek mellett, ahol a fóka feküdt, és tovább a parti ösvényen. Egyszer csak látom, hogy mellettem a vízben valami nagy hal úszkál. Kiáltok Déneséknek, és mire odaérnek, már látjuk is, hogy nem hal ez, hanem fóka. Egy fiatal fóka. Akár lehetne a tegnapi is. Ennek mindenesetre nem volt barnás folt a bal szeme körül. Legalábbis a vizes bundáján nem látszott.

Készítettünk róla videót, itt lehet megnézni: Fiatal fóka videó

A vidón látszik, hogy milyen messzire tudja nyújtani a nyakát. Álmi valami miatt félt közel menni hozzá, ezért csak azzal tudtam rávenni, hogy ha felteszi az instagramjára, amin a svájci gyerekekkel tartja a kapcsolatot, akkor lájkolni fogják. Ez nagyon fontos nekik. És csak ez hatott, sajnos :(

Ahogy mentünk tovább, követett minket a vízben. Amikor megálltunk, újra kijött hozzánk. Közben utolért minket a tegnapi bámulók közül a szemüveges nő, aki itt lakik a környéken. Az első kérdése az volt, hogy ez a tegnapi fóka-e.

Dénes vetett véget a fókázásnak. Ne szédítsük szegényt, ha nem adunk neki kaját, akkor ne mászassuk ki a vízből minden tizedik lépés után. Nehéz volt ellenállni. Mikor lát az ember élőben fókát a természetes környezetében? De nem, Dénes határozott volt, gyerünk tovább a toronyba, ahonnan beláthatjuk az egész öblöt!

a halifaxi torony

Az oroszlánokat ajándékba kapta Halifax Angliától. A londoni Trafalgar tér bronz oroszlánjainak formájában lettek kiöntve, és több részben ideszállítva Angliából.

Dénes kedvence, ez mellett is elvitorláztunk befelé jövet:

Emléktábla a toronyban:

A vikingek után John Cabot volt az első európai, aki legénységével 1497-ben partot ért Észak-Amerikában. Mivel pontosan nem tudják, hogy Új-Skócia, Új-Fundland, Labrador vagy Maine területén ért-e partot, mindenhol emléktáblákat állítanak neki. Halászati szempontból, rengeteg errefelé a tőkehal (cod), nagyon értékesnek tartotta a helyet.

A wikipédiából átmásoltam ide az erre vonatkozó részt, de itt a teljes file: https://hu.wikipedia.org/wiki/John_Cabot

"Elso út

Elso tényleges expedíciójára 1497 május 2-án indult az 50 tonnás Matthew fedélzetén, 18 fos legénységgel. Valószínu, hogy az expedíciót finanszírozó kereskedok közül is legalább ketten felszálltak a hajóra. Északnyugatnak tartva hajózva ötvenkét napi út után pillantották meg Amerika partjait.

Azt, hogy hol érte el a kontinenst, máig vitatják. A legvalószínubb helyszínek: Breton-foki-sziget, a jelenlegi St. John's város környéke Új-Fundlandon (itt ünnepelte meg Erzsébet királyno Észak-Amerika fölfedezésének 500. évfordulóját 1997-ben), Új-Skócia, Labrador és a mai Maine állam partvidéke.

Az új földet Cabot latinosan Terra Primavistának nevezte el. Mindössze egyszer szállt partra ezen az új földön, és akkor sem távolodott el nyíllövésnyinél messzebb a parttól. Többféle emberi tevékenység nyomaira (tuzrakásra, csapdákra, hálócsomózáshoz használatos csonttukre) bukkantak, de emberekkel nem találkoztak, ezért a csereárunak magukkal vitt „durva kelméket, fövegeket és tucatárukat” érintetlenül vitték vissza Bristolba, ahová rossz idojárás és az élelmiszerhiány miatt vissza kellett fordulniuk – Kolumbuszhoz hasonlóan abban a hitben, hogy Ázsiába (Kínába) jutottak el.

Cabot hatalmas halrajokról számolt be, azt állítva, hogy a halak puszta kosárral is tömegével foghatók ki. Ennek hallatán az angol, portugál, baszk és breton halászok tömegesen indultak el a távoli partok felé. Ezek a „névtelen felfedezok” apránként megismerték Labrador és Új-Fundland vidékét, ahol valóban gazdag tokehalpadokat találtak. Az új partokon egyebek közt lerakatokat és ideiglenes telepeket is létrehoztak. Eredményeiket azonban nem dokumentálták, és azok jószerivel ismeretlenek maradtak, mert a kor uralkodóházait jobbára csak az ékkövek, a nemesfémek és a fuszerek érdekelték.

Második út

Második útján, 1498-ban három hajójával[10] felderítette Új-Skóciát és a Delaware-öblöt. Új-Fundland partjainál, a Tokehal-szigeten telepeseket tettek partra, majd folytatták útjukat. Felfedezte és 650 km hosszan feltérképezte Új-Fundland és Labrador partjait. Észak-Amerika keleti partjainál hunyt el, és az expedíció vezetését fia, Sebastian vette át.

A Tokehal-szigeten létesített telep nem bizonyult hosszú életunek: a telepesek a zord éghajlaton meghaltak,[11] de Cabot felfedezései adtak jogalapot arra, hogy Anglia késobb birtokba vegye Kanadát."

Kilátás a horgonyzóhelyünkre a torony tetejéből. Rapid Transit is látszik, ott van a piros testű hajó mögött:

kilátás a halifaxi horgonyzóhelyre

halifax térkép

A torony után a Frog pondot kerültük meg. Engem itt lehetett volna hagyni pár napra, annyira szép volt az erdő.

mókus

A kis mókus a szemünk láttára ette ki a fenyőmagokat a friss tobozból.

A végén ennyi maradt a tobozból:

A rágcsálást is levideóztuk, itt meg lehet nézni: mókus videó

A vulkánkitörések után a jégkorszak formálta a félszigetnek ezt a részét. Amerre eddig jártunk Barringtontól Halifaxig, hatalmas gránit sziklatömbök alkotják a felszínt.

Végül visszaértünk a hajóhoz. Annyira szép ez a környezet! Még mindig nem tudom elhinni, hogy Halifaxszal ekkora szerencsénk volt.

És a tegnapi helyen újra ott feküdt egy fiatal fóka. Békésen szunyókált, közben izgett-mozgott, nyújtózkodott a hatalmas adag zöldmoszat mellett. Száraz volt a rövid szőre, és nem volt barnás folt a bal szeme körül. Talán egy és ugyanaz a három fóka, amiket különböző időpontokban, de ezen partszakasz mentén láttunk. Két nő már ott guggolt mellette, fotózták, és tanácstalanok voltak ők is, hogy rendben van-e, vagy van valami baja. Elmeséltük nekik a tegnapi és a mai fókás élményünket. De nem lettünk okosabbak.

Délben felhúzta Dénes a horgonyt, és kimotoroztunk a halifaxi öbölből. A nap további része a következő beszámolóban folytatódik majd.