Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Hasznos információk│



2016.aug.20-23. Moshers Island, Medway Harbor, Liverpool (Kanada, Új-Skócia)



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)

aug.20. Rouge's Roost - Moshers Island (31 tmf)

Alig akart feljönni a horgony, de valahogy kiügyeskedjük. Elhagyjuk a zsiványtanyát, hogy keressünk egy másik helyet, amit kenuval felfedezhetünk.

A szél nagyon gyenge, amint tudunk, blisztert húzunk a nagyvitorla mellé:

6 csomóval repesztünk, később levesszük a blisztert, és csak a nagyvitorlával megyünk 5 csomóval. 7 óra alatt érünk Moshers Islandhez, ami a LaHave Islands szigetcsoporthoz tartozik. Egy alvó fóka "üdvözöl":

A sziget előtt horgonyzott egy kis Contessa 26, és a parton láttunk is két embert. Biztos az övék. Amint a partra kimentünk, találkoztunk a tulajjal. Egy 80 év körüli német Hamburgból, aki még a szüleivel vándorolt ki Kanadába. A szigeten van egy háza, amit csak nyáron használ, és tegnap vette a vitorlást egy 90 éves nőtől, aki földkerülést tervezett a hajóval, de annyira rossz volt a szeme, hogy fel kellett adnia az álmát.

A hamburgi öregúr egy külmotorról törölgette az olajat. Megkérdezte Dénest, hogyan kell tartani a motort, hogy ne folyjon belőle az olaj. Ő nem ért hozzá, ma vette egy öreg magyartól :) Micsoda véletlen. Egy órát beszélgetünk mindenfélékről. Mint megtudtuk, nem tud vitorlázni, de most van ideje, és valaki megígérte neki, hogy megtanítja. A szigeten egyébként az 1800-as évek közepétől a Kanadába vándorolt német Mosher család lakott, innen a sziget neve.

Háttérben a német házához tartozó dingidokk és csónakház:

A hamburgi instrukciói alapján elsétálunk a szúnyogoktól hemzsegő erdőn át a Mosherek temetőjéhez, onnan pedig a sziklás déli tengerpartra. Egy zátonyra futott vitorlás sziklába vésett írását próbáljuk megtalálni, sikertelenül.

Lement a nap, mire visszaértünk agyoncsípve. Szerencsére 19,4 fok a vízfelszínre mért hőmérséklet, mindannyian fürdünk. Holnapra kenutúrát terveztünk a LaHave szigetcsoport között.

aug.21. Moshers Island - Medway Harbor (15 tmf)

Kettőig kenutúrázunk. Több helyen is kirakjuk a kenut, és sétálunk a szigeteken.

A parton ott a rengeteg lobsterketrec (homárketrec). Furcsálltuk, hogy a kanadai vizeken nem találkoztunk lobsterbójákkal. Maine-ben ez a szezon, utáltuk is kerülgetni a rengeteg bóját. Megtudtuk, hogy Kanadában csak szigorúan decembertől májusig lehet lobsterezni (Maine-ben épp ellenkezőleg). Pedig ez az időszak a havas, jeges viharokról híres, nem irigylem szegény halászokat.

Már megint a híd alatt:

Visszaérve felhúztuk a horgonyt, és 15 tmf-et vitorláztunk a következő öbölbe. Mások is kihasználták a jó szelet.

Ahogy lehorgonyoztunk, mellénk jött egy motoros, és pecázni kezdett. Sorra fogta ki a makrélákat. Dénesék is azonnal bedobták a csalikat, de nekik sokkal lassabban ment. Nem megfelelő a csali. 7:2-re Dénes győzött Álmi felett.

Itt még 7:1 az állás, de Álmi szépít nemsokára 7:2-re.

aug.22. Medway Harbor - Liverpool (15 tmf)

Ma is rövidet vitorlázunk, sajnos ködben. A szárazföldhöz közel megyünk, de a kis mélység miatt nagyon csopi a víz. Mosógépben érezzük magunkat. Az öböl, ahová tartunk, két várost is rejt egymással szemben: Liverpoolt és Brooklynt. Mi az előbbit választjuk, mert ott van jó horgonyzóhely és szupermarket is van a közelben.

Az öbölhöz közeledve az AIS vevőnkön megjelenik egy hajó. Jön ki 11 csomóval. Pontosan egymás felé tartunk. Nem látunk semmit, akkora a köd. Pár perc és ütközünk, ha így megy a két hajó tovább. Nem nagyon tudunk arrébbmenni, mert zátonyos az az oldal, amerre kitérhetnénk. Megfújjuk a ködkürtöt, egy nagyon picit elfordulunk. Egy halászhajó Liverpoolból. Jó pár hajós katasztrófáról olvastunk, amik itt Kanadában történtek, igaz a java az 1800-as években történt, pl. hogy utasszállító és szénszállító ütközött a ködben, és több ezer ember meghalt. Dénes már megint elégedetlen az AIS-szel, mert hiába van, Katalin mégis retteg. Ha lenne nekünk is AIS adónk, akkor látnának minket is.

Bent az öbölben nincs köd, szép helyen járunk ismét. A Fort Point világítótorony mellé horgonyzunk, ami már nem működik, csak látnivaló.

Mosher Islandet úgy hagytuk ott, hogy nem tudtunk a vizenyős talaj miatt elsétálni a világítótoronyhoz. Medway Harbort is úgy hagytuk ott reggel, hogy csak vágyakozva néztem a világítótornyot, és mondtam Dénesnek, hogy szeretnék már egyhez odasétálni. El sem hiszem, hogy ilyen gyorsan teljesült a kívánságom :) Csak pár lépésre van a parttól, ahová majd kievezünk.

Még csak 11 óra. Álmi kievez a partra, amíg Dénes elrakja a hajót, én pedig ebédet készítek. Megismerkedik a parton álló ház tulajdonosával, Royjal, aki felajánlja, hogy bármiben a segítségünkre van, csak kopogjunk be hozzá. Megmutatja Álminak, hol tudunk vizet tölteni, ha ők nincsenek otthon. Megadja a wifijükhöz a felhasznlónevet, jelszót.

Az ebéd fő része a tegnap fogott makrélákból készült sült hal volt :)

Dénes ebéd után visszaevez Álmival. Roy már jön is ki üdvözölni őket. Körbekocsikáznak a városban. Megmutatja Déneséknek, hogy mi merre van. Később visszajönnek értem, és együtt megyünk felfedezni a várost és vásárolni.

Roy önkéntesként 16 tűzcsapot festett le a városkának, mindet angol katonai uniformisba öltöztette:

Az őslakos Mi'kmaq indiánok:

Egy Mi'kmaq kenu másolata a helytörténeti múzeumban:

A város halászatból tartotta fenn magát, de az igazi meggazdagodást a privatérkodás, engedélyezett kalózkodás (angolul privateering) hozta 1775 és 1815 között. Liverpool büszke törvényes kalózmúltjára, amit az angol korona engedélyével művelt. A városnak gazdagodást, szép épületeket hozott. Az angol kormány kalózleveleket adott ki, amik engedélyezték, hogy tulajdonosuk megtámadhat Angliával ellenséges hajókat háború idején. Ha veszítettek, akkor hadifogolynak minősültek, és ennek megfelelő elbánásban kellett részesüljenek. Igazi sikersztorija volt a liverpooli Liverpool Packet szkúnernek, ami 1812-14 között privatérkodott főleg Boston, Salem környékén, de a Karib-tengerig is elment. 50 amerikai hajót zsákmányolt. A város minden év júniusában pár napos fesztiválon emlékezik vissza erre az időszakra.

Itt a Mersey halászhajó, ami ránk ijesztett délelőtt a ködben:

aug.23. Liverpool

Délelőtt túrázunk, utána vásárlás a Sobeysban, ebéd a hajón, könyvtár, megnézzük kívül-belül a világítótornyot, Roynál vízfeltöltés, beszélgetés.

Friss szeder tízóraira:

A túránkon több kis mókus is ijesztgetett minket a hangjával. Először nem is akartuk elhinni, hogy a cuki hangjukkal egy ekkora nagytestű ragadózót, mint mi, akarnak elijeszteni, de komolyan gondolták. Ránk meredtek a fatörzsön kapaszkodva, és nem hagyták abba, amíg el nem mentünk.

Az ösvényen volt egy virágzó leanderbokor. Mellette tábla, hogy ezt a túraösvény megálmodója és létrehozója ültette. És ez itt marad télire is. Roytól megtudtuk, hogy Új-Skócia klímája télen egész kellemes, enyhe telek vannak a szárazföldön, hóviharok az óceánon. Ő mégse marad itt a feleségével. Minden évben fél évre Floridába utaznak a lakókocsijukkal, ami a kertben áll. Ott dolgozott korábban, és most bánja, hogy visszaadta a zöldkártyáját, mert legszívesebben elköltöznének a feleségével Kanadából Floridába. A gyerekeik, unokáik is az USA-ban élnek.

A világítótoronyban kipróbálhattuk a kézzel működtetett ködkürtöt. Rettenetes a hangja ilyen közelről, de ahogy a templom harangja is messze kell szóljon, a ködkürtnek is ez a feladata.

Holnapi célunk újra a Summerville Beach, ahol Halifaxba menet már megálltunk. Annyira tetszett, hogy visszafelé se hagyjuk ki.