Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Hasznos információk│

 




2009. szeptember 21. - október 01.

Üçagiz-öböl - Kas - Kalkan - Karacaören-öböl - Kizilkuyruk-öböl - Baba Adasi - Ekincik-öböl - Ciftlik - Marmaris Yacht Marina



szeptember 21. Üçagiz-öböl - Kas (Bayindar Limani) (16 tmf)

8.30-kor indulas, 11.30-ra horgonyon a Kas telepulessel szemkozti obolben. Tavaly is ezen a kornyeken horgonyoztunk. Vegig nem fujt a szel, motoroztunk, es nagyon, de nagyon billegtunk a lapos hullamokban. Szerencsenkre 1-1.5 csomos aramlas gyorsitotta a megerkezesunket. A tavolban mar Kas.

Tavaly maradtunk meg egy napot, elkenuztunk Kasba, setaltunk a telepulesen, ahol szarkofagokat talaltunk es egy okori szinhazat. Most kihagyjuk.

Delutan uszas, ugralas a fenti napozostegrol. Denes ujabb buvarszemuveget es pipat talal, mikozben ellenorzi a horgonyt. Nincs halelet a viz alatt, nem csoda, hogy sokszor emlegetjuk Denessel a Voros-tengert. Persze a viz feletti vilag csodalatos. Alminak kozombos hol van, mar attol boldog, hogy ugralhat a hajorol a vizbe, frocskol, lemerul ket meterre a lanc menten, kiuszik a partra. Uszas: pipa es szemuveg van rajta, csinalja a labtempot, mellette neha a karjaval a kartempot, de meglepoen gyorsan halad. Nem marad le, ha egyutt uszunk. Pipa es szemuveg nelkul csak a hajo korul mer lubickolni.

Este teaztunk a kokpitban es megneztunk egy termeszetfilmet Hawaii-rol.

szeptember 22. Kas - Kalkan (Yesilköy Limani) (15 tmf)

8 korul indulas, 12 korul horgonyon. Vegig motorozunk a szelcsendben, de most nem volt kellemetlen a hullamzas, Remusz bacsi meseit olvasom Alminak. Ket napja csak ezt keri, semmi mast.

Utana lemegy a kabinba es jatszik:

Megerkeztunk. Tavaly is itt horgonyoztunk. Ez a hely 2 tmf-re (3.6 km) van Kalkantol NY-ra. Akkor nem kenuztunk be a telepulesre, most ez a delutani program.

Kalkant, csakugy mint a kozeli Fethiye-t, az 1957-es foldrenges alaposan megrongalta. Mara hatalmas udulotelepulesse notte ki magat. A domboldalakat beboritjak a szebbnel szebb nyaralok, hotelek.

Ket jatszoteret is talaltunk, es vegre egy fugefat, fugekkel! Utoljara egy eve ettunk fuget Libanonban a Kadisha-volgyben turazva. Jo visszaemlekezni ra, szep hely volt.

Kalkani utcareszlet:

A jardan a szemmelveres elleni szemek. Almi szerencseszemeknek hivja oket. Bevasaroltunk (oszibarack, alma, paradicsom, krumpli, tej, muzli, savanyu uborka, halloumi sajt, virsli, kenyer).

szeptember 23. Kalkan - Karacaören-öböl (25 tmf)

8 utan indulunk, kezdetben egy orrvitorlaval felszelezunk, 5.7 csomoval is haladunk, majd lassan elhal a szel. Motorozunk. Almi meg ciprusi foldimogyorot es pisztaciat eszeget.

Elhuz mellettunk egy szarnyas hajo, Almi lefotozza a gepunkkel:

A nagy melegben jo szorakozas a fedelzetmosas:

15.15-re horgonyon. A fiuk haromra ugranak:

A hely estere zsufolasig megtelt vitorlasokkal. A parton egy etterem mukodik, nehany bojat kitettek, ha hasznalod, akkor fogyasztanod kell az etteremben. Futtyentesre megjelenik egy dinghy, es hozza viszi a vendegeket. Mi horgonyoztunk. Jott egy erdekes vitorlas. Eloben meg nem lattunk ilyen arbocozatu hajot, Denes le is fotozta:

szeptember 24. Karacaören-öböl - Kizilkuyruk-öböl (10 tmf)

Nem volt hosszu az ut a Göcek-Fethiye-öböl DNy-i csucskeig. Tavaly mi Fethiye kozeleben horgonyoztunk, es be is kenuztunk a varosba, most mas a celunk. Az oblunkbol egy osveny vezet el a felsziget belseje fele, fel oras gyaloglassal egy okori varos maradvanyaihoz. Itt az oblunk, mi vagyunk a legkisebbek:

A ferde torzsu fa alatt ma Denes hajat, holnap Almoset vagom le:

A romok:

A romok nagy teruleten szetszorva lathatok, sokhoz elsetaltunk. Utkozben pasztortanyak mellett mentunk el, es meg-megrezzentunk, amikor egy-egy loves zajat visszavertek a hegyek. Valakik vadasztak. Ures toltenyhuvelyeket talaltunk az uton, amiket Almi osszegyujtott a zsebeibe. Turank vegen ujra a dombteton alldogaltunk, de mar a kincsekkel:

szeptember 25. Kizilkuyruk-öböl

Maradunk, mert nagyon tetszik a szep obol es a millio barrakuda a hajonk alatt, ja es a harom kis tonhal. De amikor Denes vadaszni indul, hirtelen minden hal eltunik :(.

Delelott Almi hajat is levagtam a parton, delutan ujra elsetaltunk a romokhoz, es ezt rakta ki Almi a huvelyekbol:

Almos napkozben bejelentette, hogy este VauVau es Zsomborzsiraf osszehazasodnak. VV a fiu, ZSzs a lany, mert lanyos zenet jatszik Almi szerint. Az eskuvore azert volt szukseg, hogy megszulessen Pluto. Tartottunk eskuvoi bulit is, amin a szuezi fenykard vilagitotta be az orrkabint es szolt a zene.

szeptember 26. Kizilkuyruk-öböl - Baba Adasi (12 tmf)

8.45-kor indulas, 12.45-kor horgonyon. Vitorlaztunk, motoroztunk. Tavaly is horgonyoztunk ez mellett a pici sziget mellett, aminek a tetejen van egy piramisszeru epitmeny teglabol.

Most is le kellett fotoznom ezt a sziklakepzodmenyt a sziget keleti oldalan:

Pilot konyvunk nem emliti a piramis korat, csak azt, hogy nem tudjak mi celbol epult. Talan mauzoleum volt, talan vilagitotorony. Nekunk, barmi is volt egykor, most a delutani turank celpontjat jelenti.

De mielott kiusztunk volna a partra, "sutottem" a kuktaban piskotat. Tavaly epp itt kenyeret "sutottem", ami nagyon finomra sikerult.

Ezt talaltuk fent az egyik csucson:

Ezt a torok zaszlot a masikon. A ket koppantyu:

A sziget teli volt nyulakkal, mindenfele szinuekkel. Rohangaltak el elolunk. Talaltunk koepitmeny-romokat, egykori ciszternat, sok fugefat. Este, amikor visszausztunk a hajora, felpillantottam a piramisra. A tetejen ket vadkecske sziluettje rajzolodott ki, ahogy neztek a vizet.

szeptember 27. Baba Adasi - Ekincik-öböl (10 tmf)

Tavaly az Ekincik-obolben is horgonyoztunk, innen csinaltunk egy egesz napos kenuturat az Iztuzu beach-hez, ahol a teknosok rakjak le a finom homokba tojasaikat. Majd a nadassal benott, kanyargos Dalyan-folyon eveztunk tovabb Dalyanba, ahol setaltunk, vasaroltunk. Ateveztunk a telepulessel szemkozti partra, ahol ket okori nevezetesseghez turaztunk el. Egyik a lykiai (lükiai) sziklasirok, masik egy okori telepules, Caunos maradvanyai. Most is hasonlo turat terveztunk, de vegul nem hagytuk el az oblot, hanem a partot fedeztuk fel. Ez tavaly kimaradt.

Almi megtalalta az egyik fiokban a gyurmakat, amiket szukseg esetere, hajos lyukak betomesere tettunk felre. (Amikor zatonyra futottunk Szudanban, persze nem talaltuk.) Gondoltuk mostmar csak nem futunk zatonyra, had jatsszon vele. Amig atmotoroztunk Baba Adasitol, addig ezzel toltotte ideje egy reszet.

Kint a parton a beach mogott kellemes mediterran erdei osvenyeket talaltunk, es egy kis udulofalut.

Es fugefakat:

Delutan sorra erkeztek Marmarisbol egy vitorlas verseny benevezett hajoi. Este, amikor a szel megfordult es beerosodott, Denes aggodva ucsorgott kint a kokpitban, mert ket hajo is veszelyesen kozel kerult hozzank. Vegul mindketto felszedte a horgonyat, es elindultak a sotetben uj helyet keresni.

szeptember 28. Ekincik-öböl

Mire kibujtunk Denessel az agybol, Almi mar megcsinalta maganak a reggelit:

O mar fent volt, amikor a sok vitorlas elhagyta az oblot. Delelott buvarkodas, de semmit nem lattunk a viz alatt, aztan seta a telepulesre, kenyervasarlas, fugeeves, szedrezes. Delutan az obol K-i feleben epult "kalozkikoto"-hoz turaztunk el. Nagyon kellemes, regenyes jachtkikotorol van szo, kaloztanya-designnal.

szeptember 29. Ekincik-öböl - Ciftlik ( 15 tmf)

A megszokott ejszakai 27-28 fokhoz kepest 25 fokra csokkent a homerseklet a kabinban. Elo kellett banyasznunk a vekony paplanokat. De amint felbukkant reggel a nap, minden ujra a regi volt.

Almi attert egy masik mesekonyvre (Levelek a mesefarol). Epp hagyjuk el az Ekincik-oblot.

Torok halaszok kevesbe latvanyosak, mint az afrikai partvidek utott-kopott, de szines, hangulatos halaszcsonakjai es szegeny halaszai:

Kellemes K-i szel fujt a hatunk mogul, pillangoztunk, amikor hatalmas dorrenesekre lettunk figyelmesek. Azt tudtuk, hogy Ekincik es Marmaris kozott feluton van egy benyulo obol, ami a katonasage. Valoszinuleg onnan johetnek a lovesek. Denes gyorsan megnezte a Navtex hireit, es szerencsetlensegunkre ma es holnap delelott katonai lőgyakorlat van ezen a teruleten. A GPS-be bepotyogtuk a tiltott teruletet meghatarozo koordinatakat, es ahogy sejtettuk, epp benne vitorlaztunk. Iranyt valtoztattunk, NY helyett D-re kormanyoztuk a hajot, es a radiot bekapcsoltuk.

Korulottunk masok is vitorlaztak, de rajtunk kivul senki se valtoztatott iranyt. Ekkor megjelent egy kis hadihajo, es fel-ala cikazott a vitorlasok kozott, radion megbeszelve veluk, hogy merre kell elfordulniuk. Hallgattuk a radiot, figyeltuk a hajok mozgasat, hallottuk a loveseket, es lattuk a vizen a celpontot is. Ami megdobbento volt, hogy a vitorlazok nem valtoztattak a parancs ellenere iranyt. Ekkor a hadihajo ellentmondast nem turoen elejuk motorozott, es elallta az utjukat.

Kozben elallt a szel, Denes lehuzta a vitorlakat es motoroztunk, amig kiertunk biztonsagos vizekre, majd iranyra fordultunk. Delutan 15.30-ra horgonyon a nagy Marmarisi-obol Ny-i felen egy kis obolben, ahol nyaraloresortok epultek a parton.

szeptember 30. Ciftlik - Marmaris Yacht Marina elott ( 3 tmf)

Delutan haromig maradtunk. Vasarlas a parton (kenyer, tej, virsli), uszas egy barlanghoz.

Oktober 1-tol van a hajonak helye a Marmaris Yacht Marinaban, ezert a ma estet a kikoto bejarata elotti horgonyzohelyen toltjuk. Itt 13-15 meter a vizmelyseg meg a parthoz kozel is, de elszorva vannak 1-1.5 m melysegben homokpadok. Mikozben horgonyzashoz kerestunk helyet a mar ott levo sok hajo kozott, rafutottunk egy homokpadra 1.5 m vizmelysegben. Olyan finoman mentunk bele, hogy a hajo meg sem rezzent. Csak Denes szolt, hogy zatonyra futottunk. Almi azonnal panikolni kezdett, most mi lesz, nem lesz mit ennunk, innunk? Nem is ertem, miert ezek a problemak jutottak az eszebe. Motorral nem tudtuk lesegiteni a hajot, egy horgonyt kellett tavolabbra elusztatni. Amig Denes osszekeszult, odajott a kikotobol egy dinghy. 50 euroert segitett volna. Mondtuk, nem kell. A horgonnyal elusztak a fiuk, ledobtak, majd visszajottek. Egy pillanat alatt lehuzta Denes a hajot. Messze motoroztunk a homokpadtol es 15 meteres melysegben ledobtuk a horgonyt.

Denes ezutan megcsinalt egy-ket dolgot a motorral, amit olyankor szokas, amikor hosszabb idore magara hagyjuk a hajot. Motorolaj-csere, filtercsere. Este megneztunk kozosen egy termeszetfilmet Alaszkarol.

október 01. Marmaris Yacht Marina

Reggeli utan mosogatashoz huztam vizet, de a vodor kicsuszott a kezembol es elmerult. Denest hivtam, hogy hozza fel. Nem volt eppen boldog, hogy teli hassal 15 meterre kell lemerulnie, de nem akarta veszni hagyni, hat felhozta.

Osszepakoltunk es 10-re bemotoroztunk a kikotobe. A jatszoter es jatszohaz elott kaptunk helyet. Ennel idealisabbat el se tudtunk kepzelni. A kikoto tavaly ota egy-ket dologban visszavett a kenyelembol: a jatszohaz nincs ejjel-nappal nyitva, nekunk kell a recepciora menni, hogy nyissak ki. Megszunt a komp (ingyenes volt) Marmarisba. Minibuszokkal be lehet menni, 320 ft egy iranyba.

Hajos teendok, amikkel elszorakozunk nehany napig: osszes kotel es vitorla, kenu, optimist edesvizes elmosasa, kulso- es belso teakfak olajozasa, motor edesvizes atmosasa, motorter kitakaritasa, tarolok kiuritese es takaritasa, mosas (van mosogep 8 kg 7 lira (1000 ft) stb. Denes kozben irja munkahelyere az ujabb cikket. A kikoto nyujtotta szorakozasi lehetosegeink: uszomedence napozoagyakkal, szauna, konditerem, Alminak a jatszoszoba es vegul a megunhatatlan setak a hatalmas jachtkikotoben, amiben tobb, mint ezer vitorlas van a vizen es par szaz a szarazfoldon, ja es internet, ami mukodik a hajon is, csak nincs idonk hasznalni.

Kilatas a hajonkrol. A jatszoter a szarado vitorlankkal, jobbra a teraszos haz a jatszoszoba.