Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│

Skócia, Külső-Hebridák (Shiant-szigetek), Belső-Hebridák (Skye), hajó kiemelése, Glasgow: városnézés, 2020. augusztus 18-26.

(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)

2020. aug. 18. Stornoway - Shiant-szigetek (19 tmf)

A Shiant-szigeteket több vitorlázó is ajánlotta, akikkel útközben találkoztunk. Lakatlan, magántulajdonban lévő szigetcsoport, de látogatható. Ötórás eseménytelen motorozás után értük el.

Olajosan fénylik a víz a szélcsendben:

Shiant Islands

Az idővel mázlink van már egy hete, nincs eső, se szél, bár ez utóbbi ma nagyon kellett volna, hogy tudjunk vitorlázni.

A meredekfalú, apró szigetek láncolata a tengeri madarak fészekrakó helye.

Shiant-szigetek

Lassan motorozunk a horgonyzóhely felé, hogy alaposan megnézzük a bazalthoz hasonló vulkáni kőzetből, a doleritből felépülő sziklaképződményeket.

Tavaly júliusban a Brit-sziget keleti oldalán vitorláztunk az Északi-tengeren. Utunkba esett az Inner Farne nevű sziget, ami szintén a tengeri madarak költőhelye. Lehorgonyoztunk mellette, és amit ott láttunk, hallottunk, átéltünk, azt megörökítettük egy akkori képes beszámolóban.

Bárcsak hasonlót írhatnék most is, mint akkor:

"A sziget mellé érve az orrunkat azonnal megcsapta a guanó erős szaga, ami aztán betelepedett a kabinunkba. Nem voltunk rá felkészülve, ezért az első szaghullám, ami elérte a hajónkat, még meg is ijesztett egy pillanatra, mert hirtelen azt hittem, ez az én szagom. De hogy lehetek egyszeriben ilyen irdatlanul büdös?

Az éktelen madárricsaj elnyomta a turistahajók motorjának a pöfögését, és Dénessel se hallottuk egymást, ezért berekesztettük a beszélgetést. Az izgő-mozgó pingvinszerű madarak látványa elképesztő volt, lenyűgöző, bámulatos, festői, de a szaggal és a hangzavarral együtt leginkább szórakoztató."

Most szó sincs ilyesmiről. Augusztus közepe van, a madarak többsége mostanra elhagyta a szigeteket, és a nyílt vízen éli a mindennapjait. A látványos doleritoszlopok (a bazalthoz hasonló vulkáni kőzet) ellenben itt maradtak nekünk, csodálhatjuk őket madarak nélkül is:

A szigetcsoport legnagyobb szigetei, a Garbh Eilean (vad sziget) és Eilean an Taighe (ház sziget) közé dobunk horgonyt, ezek nyugati oldalán a parthoz egész közel találtunk sekélyebb részt a horgonyzáshoz. Nem lesz szél éjszaka se, így ezt a tényezőt nem kellett figyelembe vennünk.

A túloldalon pedig a Stornoway-i kikötőből érkező vitorlázók, németek, angolok, velük a parton sétálunk majd, miután ettünk egy finomat ezen a gyönyörű helyen.

Shiant-szigetek

Ilyen kilátáshoz valami remeket készítünk :-) A tegnapi Tesco-szerzeményeinkből zöldségeket párolunk, sütünk, és lazacot adunk hozzá:

serpenyoben sült zöldségek

serpenyos zöldségek lazaccal

A két szigetet keskeny kavicsos földszoros köti össze, amin csak apálykor sétálhatunk, dagálykor víz alá kerül.

Szabo Dénes a parton

Egy házikó áll a "ház sziget" partján, a Nicholson család tulajdona, akik 1937 óta birtokolják a szigeteket. Meglepetésünkre nincs kulcsra zárva. Ingyen használhatja mindenki, aki ide hajózik, egyetlen kérés van, az ajtó mindig legyen becsukva a szigeten élő fekete patkányok miatt.

Shiant-szigetek menedékház

A falon a "ház szigetről" és a földszorosról készült festmény lóg, kedvenc tengeri madaram, a puffin (lunda) is rákerült:

festmeny a szigetrol

A vendégkönyvben pedig egy rajz a kavicsos földszorosról és a "vad szigetről":

Shiant Islands rajz

Itt van élőben is:

Szlatki Katalin

Barny:

Shiant-szigetek Barny horgonyon

Dénes ma sem hagyta ki a fürdést:

Dénes fürdik

2020. aug. 19. Shiant-szigetek - Strollamus (Skye) (46 tmf)

Tegnap végre sorra érkeztek az e-mailek a téli tárolással kapcsolatban. Kaptunk egy visszajelzést Skye szigetén Strollamusból a Skye Boat Center tulajdonosától is. Ezt a helyet választjuk, ma ide tartunk. Távolságban annyi, mint a Balaton hosszában. Felváltva motorozunk és vitorlázunk, mert végre kaptunk egy kis szelet, így idén utoljára még láthatjuk kibontva a sárkányszárnyat.

Barny vitorlazik

sarkanyszarny

Az út vége felé elvitorlázunk Skye-sziget keleti oldalán a Cuillin-hegyvidék csúcsai mellett. Itt túráztunk másfél hete:

Szabo Dénes

Strollamus Skye szigetén:

Strollamus

A ma még békés idő az előrejelzés szerint holnapra viharossá válik, a hajó kiemelését ez miatt el kell napolni.

2020. aug. 20. Strollamus (Skye)

Az eső a viharos széllel a hajó belsejébe űz minket egész napra. Ilyen hullámokban nem tudunk kievezni a partra, így a kiemeléssel együtt a zuhanyzás és a séta is eltolódik egy újabb nappal.

Strollamus

Most, hogy megvan a hajó helye télire, a hazautat kell még megterveznünk. A repjegykereséssel órákat töltünk, míg végül megszületik a döntés. Pár nap múlva irány busszal Glasgow, ott töltünk három napot, aztán irány tovább Horvátország. Szeptember 1-re haza kell érnünk, amikor bevezetik a határzárat.

2020. aug. 21. Strollamus (Skye)

Ma reggel dagálykor kiemeli a Skye Boat Centre tulaja Barny-t:

Strollamus

Alaposan elbarikádozza az arcát előlünk, mert a felesége fél a covidtól. A házat se hagyja el a feleség, vendégeket nem fogadnak, a férj jár vásárolni. Mi is felvesszük a maszkjainkat szolidaritásból. Később, ahogy belemelegedünk a beszélgetésbe, lekerülnek a maszkok, és az elutazásunkig nem viseli se ő, se mi.

Miután Barny a helyére kerül, felmászunk a hajóra, és míg Dénes nekilát a hajós munkáknak, én használatba veszem a civilizáció csodálatos találmányait: zuhany, hajszárító, mosógép, szárítógép. Már nagyon hiányoztak.

Dénes elkezdte a hajó téliesítését, én a pakolást, listaírást, mi marad a hajón, mit kell hozni, ha jövő nyáron jövünk. Pihenésképpen a glasgow-i látnivalókat gyűjtjük össze a netről.

2020. aug. 22. Strollamus (Skye)

Hajó elpakolása, sajnos esőben.

2020. aug. 23. Strollamus - Glasgow

Hajnalban kelünk. Tegnap az eső keserítette meg az utolsó napunkat, ma, az indulás reggelét a csípős muslicák támadása. A hajó leponyvázása közben ellepik Dénest, és a vérét szívják. Én a csomagokkal a mosókonyhába menekülök, onnan sajnálom szegényt. "Brutál volt" - emlékezik vissza Dénes.

A Skye Boat Centre elé kell csak kihordanunk a csomagjainkat, mert itt áll meg a busz reggel 8-kor. A 6-7 órás utazás alatt sok olyan helyet érintünk, ahol tavaly és idén elvitorláztunk. Kezdjük az Eilean Donan kastéllyal, folytatjuk a Kaledóniai-csatorna partján, ahol tavaly a csatornában egy hetet töltöttünk Barny-val. Látjuk újra a Ben Nevis-t, a Skót-felföld és egyben a szigetország legmagasabb csúcsát, amit meg is másztunk akkor, és Fort William-ben, ahol elhagytuk a csatornát a hajóval, pihenőt tartunk, sofőrváltás. Innen ismeretlen a táj, a Loch Lomond Nemzeti Parkon át buszozunk tovább Glasgow-ba, ahol a Buchanan buszpályaudvaron a találkozás örömének bronzba öntött pillanata fogad:

Glasgow buszpályaudvar

Szállásunk a Safestay Hotelben:

Safestay Hotel Glasgow

2020. aug. 24-26. Strollamus - Glasgow

Minden nap sötétig a várost jártuk. A múzeumok többsége zárva volt a covid miatt, ami pedig kinyitott, oda csak internetes jegyfoglalással lehetett bejutni. Az ittlétünk alatt nem volt szabad időpont. De nem keseregtünk, akadt látnivaló bőven, az útikönyvünkben és az interneten pedig elolvastuk a hozzájuk kapcsolódó ismereteket.

A Clyde-folyó és a Kelvin-folyó találkozásánál épült az impresszív Riverside Museum (tulajdonképpen egy közlekedési múzeum), előtte a Clyde-folyón parthoz kötve az 1896-ban épült Glenlee háromárbócos teherszállító hajó:

Riverside Museum

Glenlee háromárbócos teherszállító hajó

A Kelvin-folyó partján sétálva múzeumok, egyetemek, a hatalmas Kelvingrove Parkban pedig Kelvin szobra, amit egy fizikus nem hagy ki, mi is megkerestük Dénes kedvéért:

A brit föld negyedik legősibb egyetemének épülete a Glasgow-i Egyetem:

University of Glasgow

A Kelvin-folyó partján a Botanikus Kertben meglepetésünkre beengedték az érdeklődőket az Üvegházba:

Botanikus kert

Húsevő növények (kürtvirág (Sarracenia)):

husevo novenyek

A Rózsakert rózsái teljesen érdektelenek voltak, egy magyar virágoskertben több és szebb rózsa nyílik, mint itt, de találkoztunk egy mókussal: