Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│




Egyéjszakás menet, kettétörik a yard, kényszerpihenő Peterhead kikötőjében, tovább Cromarty-ig, elérjük a Kaledónia-csatornát, 2019. július 23-27.



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)



2019. júl. 23-24. Eyemouth - Peterhead (100 tmf)


Nem tetszett, hogy korán ki kell bújnom a hálózsák melegéből, de szerettem volna meleg reggelit enni még az indulás előtt. Menet közben jelenleg nincs megoldva a főzés, mert az alkoholfőző (írtam róla az első részben) brrrzasztóan büdös, a gázfőzőről pedig billegésben, dőléskor lecsúszik az edény, és nem lehet rá edényfogót tenni. Nyugati szelet mondtak mára késő délutánig, amit ki kell használnunk, mert aztán estére nagyon lecsendesedik az előrejelzés szerint.

Teát, tejeskávét készítünk a tükörtojások mellé, és amíg reggelizünk, elmotorozik mellettünk holland ismerősünk észak felé, majd belga ismerőseink dél felé. A reggeli végeztével (7.15-kor) mi is indulunk. Erős szél fúj a part felől, reffeljük a sárkányszárnyat.

katalin kormanyoz

reffelt vitorla

A műszer a kompasz bal oldalán nem a sebességet, hanem a mélységet mutatja, 11 méterig jól, afölött hülyeségeket. A hajófenékbe ragasztotta be a második tulaj biztonsági okokból, hogy ne kelljen lyukat fúrni a hajó aljába. Biztonsági okokból nincs rendes mosogató se, és a kokpitból se lefelé távozik a víz, hanem elfolyik hátra a két nyíláson át a hátsó ülés alá, ahonnan végül a vízvonal fölé vágott lefolyókon át távozik. (Hasonlóan sok modern hajóhoz, amiknek hátul nyitott kokpitja van.)

kokpitlefolyo

kokpitlefolyo

Ebből már az ipswitch-i indulásunkkor lett egy kis elégedetlenkedés a részemről. Dőléskor vagy hátszélben a vízvonal feletti lefolyókon benyomul a víz, és amikor előrebillen a hajó, átfolyik a kokpitba, és tengervízben ázik a lábunk. Persze csak gumicsizmát kell húzni, és megoldódik a probléma, de inkább be kell dugaszolni, volt a végső döntés. Rongyokkal betömte Dénes a hátsó ülés alatti tárolóban a két kifolyót, és azóta úgy is van. Az esővizet, ami ez miatt most nem tud lefolyni a kokpitból, Dénes mindig kiszivacsolja.

Napközben a Hassler szélkormány beállításával kísérletezik, és végül összejön neki.

hassler szelkormany

Kora délután ránk talál a nyár. A szél sokat enyhült reggel óta, déliesedett is. Magamra kapom a bikinit, Dénes is levetkőzik, és napozunk, olvasunk, zenét hallgatunk, Hassler pedig kormányozza a hajót helyettünk.

katalin bikiniben

A Brit-szigeteken is szokás, mint az USA-ban, vagy néhány helyen a Karibon, a Bahamákon, hogy a kikötőkben otthagyhatod a kiolvasott könyveidet, és választhatsz a mások által otthagyott könyvekből. Így került hozzánk pl. a The Recall c. regény (nem a Total Recall), amiben néhány kutatónak sikerül megoldania, hogy az emberek egy kiválasztott emlékre koncentrálva a találmány segítségével felidézhessék a múltat olyan tisztán, mintha csak most történne meg velük. A kalamajka ott kezdődik, hogy ennek a találmánynak is megannyi haszna mellett rengeteg a veszélye. Tengeribetegség ellen jók az ilyen mozgalmas, izgalmas történetek (mint a fejhallgatón hallgatott zene), hogy Stugeron nélkül se legyek rosszul.

Dénes az e-book olvasójára töltött könyvek közül a magyarra Angolszász históriák (Bernard Cornwell) címen fordított izgalmas regénysorozat 2. köteténél jár, a dán vikingek és Wessex küzdelmei a 9. században. (Sikerült megszereznünk angolul a belőlük készült BBC filmsorozatot :-) The Last Kingdom)

9 óra alatt 40 tmf-et haladtunk (megtettük a Balatont hosszában), de még 60 tmf van Peterheadig, amit kinéztünk pihenőhelynek. A sebességünk 4-8 csomó között mozog a szél és az áramlás együttes hatására. 20 tmf-re vitorlázunk a parttól, itt már nincs térerő.

Estefelé DDK-i szelet kapunk, ami hirtelen véget vet a nyárnak. Bár még süt a nap, az új széllel érkező hideg levegő ránk parancsolja a ruhát. Az időjárás-jelentések a hőmérsékletet mindig kétféle értékkel adják meg: ma pl. volt ilyen is: 21 fok, érzet 14 fok.

naplemente az Eszaki-tengeren

A nap 9.45-kor ment le, szeretjük, hogy ilyen sokáig van világos, innentől indítjuk az éjszakai őrséget. Most is a csipogós módszert alkalmazzuk (az őrségben lévő is lefekszik az ágyába egy konyhai csipogóval, amit a hajóforgalomtól vagy hajózási veszélyek közelségétől függően 7-10-15 percre beállít, és amikor az csipog, kimegy ellenőrizni a szelet, az irányt, a forgalmat). Kevés a szél a szélkormánynak, ezért az autopilotra bízzuk éjszakára a kormányzást.

denes chartplotter

A kora hajnali őrségváltáskor (4 körül), amikor Dénest ébresztettem, már alig fújt a szél. Aztán 6-kor arra ébredtem, hogy lecsúszok az ágyról. A hangokból rögtön tudtam, hogy esik az eső, megjött a szél, és megnőttek a hullámok. A hajó kellemetlenül táncolt vagy inkább bukdácsolt a hátukon. Azt is tudtam, hogy a vitorla átkerült a jobb oldalra, ezért is estem le a bal oldali ágyról. Gyorsan beöltöztem eső elleni ruhába, és irány a kokpit. Dénest nem találtam ott. Előrenéztem. A horgonynál mahinált valamit. A láthatóság erősen lecsökkent, amíg aludtam.

denes a horgonynal

Nem értettem, miért van leeresztve a vitorla. 20-25 csomós hátszél fújt, ebben reffelve szuperül haladhatnánk. Az árbóc még áll, talán elszakadt a vitorla vagy valamelyik kötél?!

eros hatszel

Dénes végre visszajött a kokpitba, és elmesélt mindent.

Már majdnem motort indított a szélcsendben, amikor utolért minket hátulról egy zivatar szakadó esővel, 20-25 csomós déli széllel, 30-35 csomós befújásokkal. A szélkormányra kötötte a hajót, ő meg lejött felöltözni. Egy ideig nem is volt gond, hagyta, hadd vigye Hassler a hajót a teljes sárkányszárnnyal, de a hullámok felépültek, és a szélkormány már nem tudta irányba tartani Barny-t, amit egy-egy nagyobb hullám kifordított. Annyi eső esett rövid idő alatt, hogy a kokpitban állt a víz. És ez idézte elő a bajt.

Dénes kiment, hogy reffeljen, de gondolta, gyorsan kimeri előtte a vizet. Nem jutott a végére, mert egy hullám úgy kifordította Barny-t, hogy szegény hajó átperdült, a vitorla pedig átcsapódott a másik oldalra, és lezuhant a bummra. (Ekkor csúsztam le az ágyról.)

Először azt hitte Dénes, hogy elszakadt a felhúzókötél, de aztán látta, hogy eltört a yard, a legfelső rúd, ami felülről tartja a vitorlát. A fele a felhúzókötélen lógott fent, a másik fele a vitorlával együtt leesett.

A yard a legfelső rúd, ami felülről tartja a vitorlát:

junk sail yard

Leeresztette a fél yardot, hogy ne himbálózzon ott, mint egy nagy ingaóra. Közben a horgony kiakadt a helyéről, és verni kezdte a hajó elejét, ezért találtam rá a horgonynál.

Motort indítottunk. Ő maradt kint, én lementem, hogy ne ázzak. Jobb híjján fotóztam a hullámokat az ablakon át.

viharos hullámok

viharos hullámok

Láttam, hogy elmegyünk egy világítótorony mellett, és azt hittem, hogy ez a hatalmas peterheadi kikötő bejárata, de aztán láttam, hogy megyünk tovább.

vilagitotorony vihar

A kikötőben árulta el Dénes, hogy a világítótornyos pici szigetet még több apró sziklazázony követte, és ha a motor leáll, akkor ott veszünk valamelyiknél. Míg én bent a kellemes tudatlanságban fotózgattam, ő kint azért rimánkodott, hogy ez nehogy megtörténjen. A szél tolt minket a sziklák felé, ő az ellenkező irányba kormányozta a hajót, hogy magasságot nyerjünk, ha esetleg leállna a motor. Mentőtervnek az jutott az eszébe, hogy legrosszabb esetben a sziklák közelében, ahol 15-20 méter körüli a mélység, horgonyt dob.

Ez már valóban a hullámtörőkkel védett peterheadi öböl bejárata:

Peterhead harbour bejarat

A hatalmas öblön belül van halászkikötő, jachtkikötő, több kereskedelmi kikötő, a fúrótornyokat kiszolgáló hajóknak kikötő, és hatalmas szabad területek, amikről mi úgy gondoltuk, hogy horgonyozhatunk ott. A lefotózott pilot book-ban a térképen itt volt is egy horgonyjel.

Miután horgonyt dobott, lejött Dénes átöltözni. A szél az öbölben kevésbé fújt, mint kint, az eső is alábbhagyott. Kint nézelődtem, amikor megjelent mellettünk egy motorcsónak. Mint kiderült, minden hajósnak, aki belépni, ill. elhagyni készült az öböl (ők kikötőnek nevezték) területét, rádión engedélyt kellett kérnie a teljes öböl kikötőkapitányától. És horgonyozni tilos, kivéve szükségállapotban. Ez szükségállapot volt, mondtuk azonnal, és elnézést kértünk, hogy nem ismerjük a szabályokat. Azonnal hívta Dénes a kikötő kapitányát, aztán a jachtkikötő kikötőmesterét is, és amit Berwick-upon-Tweed-nél a vécé miatti kényszerből nem tettünk meg, most Peterheadnél kényszerből megtettük. Kikötőbe álltunk.

denes radiozik

Megvártuk míg eláll az eső, addig reggeliztünk a mozdulatlan hajóban :-), aztán leszedtük a kettétört yardot.

kettetort yard

yard torott

Dénes, ha lett volna fűrésze, fúrója, szegecselője, talán meg tudta volna javítani. Volt ötlete, hogyan szerelje meg. Első körben megkérdeztük a kikötőmestert, hátha tudja, kitől szerezhetünk ilyen eszközöket, vagy ki az aki esetleg megjavítaná. Felhívta egy ismerősét, aki szokott hajókat szerelni, ő késő délután jön majd a kikötőbe, mert van itt egy katamaránja.

A kikötőben egyébként mindenki nagyon kedves, beszédes :-) Az állandó hellyel rendelkező hajósok ugyanúgy, mint a vendéghajósok. Másokkal is beszéltünk, telefonszámot is kaptunk, aztán végül ebéd után elindultunk be a városba, azzal az ötlettel, hogy felkeresünk műhelyeket. A hatalmas öbölnek egy kis része, ahol a védett jachtkikötő is van:

Utunkba esett egy autószerelő műhely, ott is megkérdeztük. Mondtak egy nevet, egy műhely nevét a halászkikötőnél. Átsétáltunk a belvároson, majd ki a rakpartra, ahonnan már látszott az épület. De észrevettünk egy másik műhelyt, ami közelebb volt és benéztünk. A főnök az egyik emberét elküldte velünk a kikötőbe egy kis teherautóval, hogy hozzuk el a yardot. Visszaérve a műhelybe, Dénessel megtanácskozták, hogyan javítsák meg, és megkérdezte, hogy mikorra akarjuk, hogy kész legyen. Még aznap? Ekkor volt délután 4 óra. Mondtuk, hogy holnapra elég lesz. 80 fontot kért, ez 30 ezer forint. Kicsit még beszélgettünk. Dicsérte a kollégáival együtt a mai napsütéses délutánt. Azt mondták, hogy ilyen szép időben nagyon ritkán van részük. Sajnáltuk őket, én meg magamat is, mert nagyon hiányzik az a meleg.

A nap hátralévő részében a várost jártuk, de semmi érdekeset nem találtunk.

Skócia házsor

Skócia házsor

Skócia házsor

Skócia házsor

Sok lengyellel találkoztunk Peterheaden (Dénes felismeri a lengyel szavakat). A kikötőmesterrel később beszélgettünk erről, megerősítette, hogy Peterheaden és a környéken a külföldi munkaerőt ők alkotják.

Egy Aldi volt a közelünkben, ott bevásároltunk, aztán élveztük a kikötő melegvizes zuhanyát. Egy francia hajós a stégünkről átjött beszélgetni. Már túl van a Kaledóniai-csatornán, ő nyugatról keletre kelt át, azt mesélte, hogy ez volt a túravitorlázása legjobb része. 180 fontba került a 29 lábas hajójának a csatornadíj, ami Dénest megdöbbentette. Ő 21 fontra emlékezett. Gyorsan rákerestem a neten. 21 fontba került méterenként. Ez a kis apróság elkerülte a figyelmét. 27 lábunkkal, azaz 8.5 méterünkkel nekünk is ennyibe fog kerülni. 7 éjszakát maradhatunk ezért a csatornában, de mindenhol van ponton zuhanyzóval, ami szintén benne van az árban. Kicsit tanakodtunk, hogy ennyi pénzért is végigmenjünk-e rajta, aztán igennel szavaztunk. (Jól döntöttünk :-))


2019. júl. 25. Peterhead kikötő


Délelőtt váratlanul meghozták a yardot :-) Ilyen volt:

kettetort yard

yard torott

Ilyen lett:

yard egyben

yard hegesztes

Tegnap reggel még azt reméltük, hogy egy hét alatt csak meglesz a yard. Ha kell, Dénes megveszi a szerszámokat, és megcsinálja. De így holnap szabad az út tovább észak felé. Happység!!!

Eyemouth-ban csak egy adag színes ruhát mostunk, szárítottunk, most a fehéreket raktuk be a kikötő önkiszolgáló mosodájában a gépbe. Bárcsak meghagytuk volna a csatornára, ahol szintén vannak ilyen mosodák az ingyenes pontonok mellett! A szárítóval volt a gond. A szokásos 42 perc helyett 3 óra kellett neki, míg végre megszárított mindent. A szabadtéri szárításról sajnos le kellett mondjunk, mert az eső bármikor eshetett.

Medúza a kikötő vizében:

meduza

meduza

Most láttunk életünkben először csigaforgatót. Ez a magyar elnevezése ennek a répacsőrű, vöröslábú madárnak:

csigaforgató répacsőrű madár

Tegnap az is kiderült a francia vitorlázó beszámolójából, hogy a hajót biztosítás nélkül nem engedik át a csatornán. A biztosításunk pár nap múlva lejárt volna, így ezt is meg kellett hosszabbítanunk. Az interneten sikerült elintéznie Dénesnek, a nyomtatást a könyvtárban oldottuk meg, mert a kikötő irodájában nem volt nyomtató. A könyvtárban találtuk:

vicc

"Ahelyett, hogy bekapcsolnád, csak hajtsd ki a borítót, hogy elkezdhesd! És ahelyett, hogy rákattintanál a "következő oldal"-ra, csak lapozz egyet! Ugye, milyen klassz?"

Egy másik plakát arra figyelmeztetett mindenkit, hogy ha kiskorú tartózkodik a kocsiban, akkor tilos rágyújtani. Akit tetten érnek, pénzbírsággal sújtják. Ez a törvény Angliában és Walesben is.

Vásároltunk még az Aldiban és a Morrisonsban, közben volt egy nagy zuhé.

szivarvany Skócia

A kikötő fölötti dombon a peterheadi nyári fesztivál búcsúpartijára gyűltek össze az emberek. Sátrakat állítottak, élőzene szólt, a sült kolbász és sült hal isteni illatát már messziről éreztük. Kicsit őgyelegtünk a tömegben, a sült kolbászos sátrat egyébként németek állították fel, aztán az újabb esőfelhők elől visszasiettünk a hajóra. Este 10 után tűzijátékkal zárták le a fesztivált. A hajó ablakából néztük végig, mert kint esett közben az eső.

tuzijáték Skócia


2019. júl. 26. Peterhead - Cullen (52 tmf)


Szalonnás reggelivel kezdtük a napot.

szalonnas reggeli

A folytatás sem volt rosszabb, ugyanis valaki tönkretette éjjel a kikötő épületének a zárját. Tegnap kifizette Dénes az első éjszakáért a kikötődíjat, és mert szó volt arról, hogy esetleg még este elindulunk, így nem fizettünk második éjszakát (16 font, 6000 ft). Most, hogy a kikötőmester nem tudott bejutni az irodájába az indulásunkig, ami 9.30-kor volt esedékes az áramlás miatt, nem kellett kifizetnünk. Ajándék, mondta nevetve.

szabó dénes vitorlázás

Skót ismerőseinkkel (3 férfi) indultunk, miután az öböl kikötőkapitányától megkaptuk mindannyian az engedélyt. A hullámtörők biztosították, hogy békés vízen haladhassunk át, de kiérve a takarásából a nekieső hullámok, ahogy visszaverődtek fortyogóvá tették a vizet. Bukdácsoltunk, forgolódtunk, minden kötél csapkodott. Szél nem volt elég, hogy vitorlát húzzunk, mi is, a skótok is motoroztunk a csopi vízen. Talán egy óra kellett, mire eléggé eltávolodtunk ettől a szörnyű helytől, és végre az elnyújtott hullámokon békésebbé vált a menet.

Váltakozó szélerővel fújt a szél egész nap, és a napsütésben megint tudtunk napozni :-)

katalin vitorlázás napozás

Burghead volt 79 tmf-re a cél, de este 7-kor Cullen partja előtt (52 tmf) úgy döntöttünk az előrejelzés alapján, ami éjszakára szélcsendet mondott, hogy horgonyt dobunk. Bár a part jól nézett ki, csábítóan homokos volt, horgonyzás szempontjából nem volt védett a hely, a hullámok kellemetlenül mozgatták alattunk egész éjjel a hajót.


2019. júl. 27. Cullen - Cromarty (40 tmf)


A rossz éjszaka után langyos időre ébredünk, ilyen nem fordult elő velünk mióta Angliában vagyunk, gyerekesen örülök minden percének. (Még egyszer lesz ilyen reggelünk a következő egy hónapban :-(.) Szerettem volna a parton túrázni a szirtekhez, gyönyörű formákat vésett a tenger a sziklákba, de Dénes mondta, hogy erre már nincs időnk. A szél ma még kedvezően fúj, de gyenge lesz. 8.30-kor indulunk, bikiniben :-)

kata bikiniben

Amennyire lehet, Dénes közel kormányozza a hajót az abráziós part sziklakapujához:

sziklakapu abráziós part

Útitársunk a szélcsendben:

pillangó a hajón

Másfél óra motorozás után vitorlahúzás, majd újabb szélcsend, motorozás. Délután 4-kor jön meg ismét a szél, onnantól 5 csomóval haladunk. Este 8-kor mooringra állunk a fúrótoronyszigetekkel telepakolt hatalmas öbölben Cromarty-nál. Olvastuk, hogy júniusban Greenpeace aktivisták elfoglalták az egyik ilyen platformot, amit készültek egy olajmezőre tolni. Miután a rendőrség eltávolította őket, újabb aktivisták foglalták el.

Skócia cromarty fúrótorony

Horgonyozni akartunk, de amikor megláttuk, hogy van egy csomó szabad mooring, felvettünk egyet.

Skócia cromarty fúrótorony

Holnap nagyon korán kelünk, hogy a Kaledóniai-csatorna keleti bejáratához (Inverness) érjünk reggel 8-ra, amikor nyit a csatorna. Már nagyon várjuk!!!