Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos információk│

 

 

2010. április 09. - 10.

Marathon (USA Florida) - Bimini (Bahama-szigetek) 120 tmf

 

 

 

Hajnali 5.30-kor keltunk Denessel, Almit betettuk az orrkabinba, meg raer felkelni. Tettunk-vettunk a hajon, reggelizni is volt kedvunk, amit Stugeronnal fejeztunk be. Nalunk ez a bevalt gyogyszer tengeribetegseg megelozesere, es meg pici gyerekeknek is adhato, Alminak egy negyed.

A megbeszeltek szerint Attila megjelent 7-kor a kajakjaval, es mutatta az utat a sekely csatornaban, ahol bar jok a jelzesek, elkel a helyismeret. Nem vette volna a lelkere, ha mar koran reggel zatonyra futunk :).

ATTILA! Koszonunk meg egyszer mindent!!!

Mar kifele menet is elcsobogtunk sok portugal galya es vitorlas meduza mellett, de a java meg csak ezutan jott. Kozelebbrol is megvizsgaltuk volna oket, de meg nincs meritohalonk.

Portugal galya:

Kozelebbrol:

Vitorlas meduza:

Kozelebbrol:

D-i szel fujt, ami majd hosszu tavon jo lesz, kifele menet egyelore szembe megyunk vele. A kulmotort kozepgazon jaratjuk, igy is kiemelkedik neha a szembejovo hullamokban. 3.5-4 csomo a sebessegunk. Amikor a GPS-en a sebessegunk kezd felkuszni 5 csomora, gyanitjuk, hogy elertuk a Golf-aramlat szelet. Elvezetes.

A terkepen sargaval rajzolodik ki az elmentett utunk. A felfele mutato nyilakbol allo vonal menten a legerosebb a Golf-aramlat, 3.3 csomo. Tole jobbra es balra gyengul, de meg Bimini mellett is lathato egy 1.8 csomoval megadott nyil. Vegig segitette az utunkat.

A kapitany:

Es a legenyseg:

Mit keres a vizen egy tollaslabda?

Vagy ez inkabb a Tennessee reef vilagitorony?

Frissitonek egy kis sargadinnye az ice boxbol, amiben meg tartja magat a tegnap este vasarolt jeg:

Hat a Stugeron, mert nem visel meg senkit a hullamzas. A hajo kicsit szokatlan Melamphyrum utan, de egyaltalan nem erezzuk, hogy hat honapja nem vitorlaztunk. Az almossag viszont kifog rajtunk:

Stacy-tol kapott Almi bucsuzoul nehany jatekot, most epp ezzel a tablaval jatszunk: irunk egy szot, a masiknak az utolso betuvel kell egy uj, eddig le nem irt szot irnia. Almi van epp soron:

Megjelentek a reg nem latott teherszallitok. Lesz mit figyelnunk ejszaka, nem abrandozhatunk el a csillagos eg alatt.

A Golf-aramlat es az erosodo deli szel segitsegevel kis orrvitorlaval es egy reffelt nagyvitorlaval szaguldunk 6-7 csomoval. Este 7-kor 65 tmf van mogottunk, tul vagyunk a fele tavon. Mostanra kezdek kidolni az almossagtol, igy a fiuk kezdik az esti orkodest. Denessel mindketten beveszunk vacsora utan egy-egy Stugeront, biztos, ami biztos. Masfel orankent valtjuk egymast, ezt is alig birjuk ki. Elszundikalunk kormanyzas kozben, szerencsere a hullamzas mindig lebillent az ulesrol, es ujra felebredunk. Probalom ragogumikkal ebren tartani magam, mar faj az allkapcsom, de csak nem mulik az almossag.

Nagy a teherforgalom, de senki se kerul kozel hozzank. Gyonyoru az eg, mogottem az Orion, felettem a Goncolszeker. Bal oldalunkon a szarazfold felol villamlasokat latunk, arrafele az eg is felhos. Csak hozzank ne erjen el az a vihar, csak hozzank ne! Ahogy a vizen siklunk, a hajo mellett eluszik egy-egy nagy hal, alakjukat a planktonok vilagitjak meg.

Hajnalra megfordul a szel, DNY-ibol ujra EK-i lesz. Eddig tartott a "weather window", ahogyan azt az idojarasjelentesben is megmondtak. A korabbi GPS-terkepen lathatjatok is, amikor a szel megfordul, a sarga utvonalunk hirtelen elindul lefele (negativ takk). Krajcolunk, van egy masik vitorlas is a kozelunkben, ok is ezt teszik. Bimini folott felhos az eg, a hajonkra felcsapnak a froccsok. Hihetetlen, tenyleg itt vagyunk a Bahamakon?! Tenyleg megcsinaltuk?!

Delelott 10-11 korul Bimini bejarata elott vacakolunk, hol lehet a bejarat? A parttal parhuzamosan huzodik egy homokzatony. Be kell jutni a zatony es a part kozotti kikotort csatornaba. Mennyire bizhatunk a digitalis terkepunkben? Jojjon mar egy hajo ki vagy be, hogy lassuk az utat. A gyengen megirt pilotkonyv ir ket oszloprol, de nem stimmel a megadott fedesi szog. Vegre jon egy motoros yacht kifele. Megerositik a GPS-t. Bejutunk vegre.

Kikotunk a bejelentkezesi helyen. Egy siraly es egy lionfish fogad bennunket a stegnel:

A hajot az itteni szabalyok szerint csak a kapitany hagyhatja el, o intezi a papirmunkat, a tobbiek a hajon varakoznak. Gyorsan ment minden, 150 $ volt egy evre a hajozasi- es horgaszati engedely, masert nem kellett fizetni. Mi, szemelyek, 3 honapig maradhatunk, de utana csak kerni kell a hosszabbitast es ingyen megadjak. Welcome to the Bahamas!

Egy fekete kisfiu teblabolt a hajonk korul, aki nagyon jol oltozott kulsovel dobalta be a szemetet a vizbe, fel akart jonni a hajora, es nagyon nezegette a kulmotorunkat. Sajnos rossz beidegzodessel azonnal arra gondoltam, hogy talan mar azt tervezgeti, hogyan viszik el ejszaka. Szornyu vagyok... Vegul megkerdezte, hogy egesz ejjel igy csattognak a kotelek az arbocnal, mint most?

A szel erosen fujt, oldalrol kaptuk a hullamokkal egyutt, tolta a hajot a magas partfalnak. Kicsit gondban voltunk, sikerul-e elmotoroznunk mellole. A kulmotorhoz hatra kell maszni egy korlaton at, de ha azzal foglalkozom, akkor a kormannyal nem tudok. Denesnek a koteleket kell kozben elkotnie es beugrania. Vegul persze megoldottuk, anelkul, hogy megserult volna a hajo, de a jovore nezve ki kell talalnunk valami biztonsagosabb megoldast. Peldaul a belmotort atnezni, es ha maskor nem, legalabb ilyen manoverekkor es horgonyzaskor azt hasznalni. Nem emlekszem mar, irtunk-e a belmotorrol. Van, rozsdahegy, csopog tobb helyen a diesel, az olaj. Nem volt ido foglalkozni vele, ez is ittenre maradt. Ezert is vettuk a kulmotort. Miatta viszont a szelkormanyt eppen nem lehet felszerelni...

Amig Denes a bejelentkezest intezte, addig beneztem a bilgbe (csak felemeltem a padlot), es kicsit meglepodtem, mert vagy 10 l fekete viz allt benne. Denes is megnezte kesobb, meg is kostolta: hasznalt olaj edesvizzel keveredve. Szoval az edesvizes tartalyunkbol valahogy kifolyt a viz. Majd holnap foglalkozunk vele.

Elindultunk horgonyzohelyet keresni. Kozeledtunk a kepen lathato hajok fele, jobbrol megkerultuk a jobb szelso hajot es visszakanyarodtunk o es a kozelebbi, bal szelso kishajo kozott. Es megalltunk. Homokzatonyra futottunk. Csak kesobb, buvarkodaskor derult ki, hogy felhuzhato tokesulyu a kis hajo, ezert horgonyozhatott fel meter melyseg fole...

Homokos, fuves az aljzat, Denes mar keszulodott, hogy kivisz egy horgonyt es lehuzza a hajot, de a jobb szelso hajorol azonnal jott a belga srac segiteni a dinghy-jevel. Megkapta tolunk a horgonyt, elvitte, kidobta, visszajott, probaltuk, de a horgony nem allt be, nem tartotta a hajot. Probalt bennunket letolni a csonakjaval, amikor a hatso, kek testu hajorol is megerkezett a segitseg. Kettos erovel se ment, vegulis 5 tonnak vagyunk, es teljes tokesulyos hajonk valoszinuleg jol befurodott a homokba. Annyira szerettek volna segiteni, hogy Denes nem utasitotta vissza, holott mar legszivesebben kiuszott volna elrendezni a horgonyt, es azzal lehuzni a hajot, vagy megvarni a dagalyt. De a belga srac atvitt tolunk egy kotelet, a hajojukhoz kototte, es igy lehuztak. A mentoakcio utan vegre lehorgonyoztunk biztonsagos 2 meter folott (1.3m a merulesunk, 50-60 cm az arapaly). Ilyen sekely erre a viz, csak a kotort csatornaban melyebb, de az forgalmas es eros benne az aramlas.

A belga srac meselte, hogy ok is ma erkeztek, es azonnal zatonyra futassal kezdtek, de meg kint, a bejaratot keresve. Nincs a GPS-ukhoz terkep, a pilot konyv leirasa szerint probaltak jonni, fedesbe hoztak a colopoket, de nem stimmelt a szog. Proba szerencse alapon nekiindultak, de homokpadra futottak. Egy motorcsonak huzta le oket.

A pilotkonyv szerint a Bahamakon mindenki zatonyra fut. Denes mar most elore figyelmeztetett, hogy ez csak az elso eset volt, es nem az utolso.

Furdes es horgonynezes utan kovetkezett az unnepi uzsonna-ebed. Ez az elso alkalom, miota a hajot megvettuk, hogy egyszerre ulunk az asztalnal. Ezt, a hajoepitest, az atkelest es a szandekosan felig-meddig unnepeletlenul hagyott januar 6-odikas szulinapomat unnepeltuk most egyszerre boldogan virslivel es csokitortaval (nem en sutottem, hanem a Winn Dixie-ben vettuk Marathonban).

Amikor vegeztunk, kimentunk a kokpitba csak ugy nezelodni, es lattuk, hogy a belga fiu epp a felesegevel tanacskozik a dinghy-jukben, aztan a lany lemerul a viz ala. Probaltunk atkiabalni, hogy mi tortent, kell-e segitseg, de a szel feloluk fujt. A lany kis ido mulva megjelent, tanacskoztak tovabb, majd lattuk, hogy egy kotelet visznek le a viz ala, majd visszamennek a hajora, es felhuzzak a horgonyt. Athorgonyoztak. Masnap meseltek, hogy egy hatalmas lanc volt alattuk, arra tekeredett ra az o lancuk. (Buvarkodva megtalalta Denes a hatalmas horgonyt, amibol a lanc jott.)

Koran agyba bujtunk, bekes ejszakank volt. Ez az orrkabinunk, ami nappal Almi jatszoszobaja, ejszakara a mi haloszobank. Erdekessege, hogy nem csak hosszabban, hanem szelteben is elferunk.

Itt van Almi feszke is, Kommandos Maki, Vaukutya, Pluto, Zsomborzsiraf es Amerikai Macko (ot Marathonban kapta a hajoregisztracios irodaban):