Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│




USA, Florida, Marathon a Keys-eken, a hajó ráköltözésre kész, visszaszámlálás az indulásig, 2010. ápr. 04-08.




április 04. vasárnap


Ma végre vízre került a hajó. A két hónap és két hét alatt csak a hajótesten és az orrfedélzeten feltárt hibákat tudtuk kijavítani, új propellertengelyt betenni, az árbócon a törött száling-problémát megoldani, hátulra külmotortartót felszerelni. Sikerült a hajóbelsőt teljesen kitakarítani, penészteleníteni, minden tárolót és a bildget két réteg festékkel lefesteni, az ülések alatti tárolókra új fedeleket vágni, új szivacsokat betenni, rájuk huzatokat varrni. Messze nincs kész a hajó, hogy csak egy példát említsek, a kokpittárolók teteje nincs rögzítve, lecsúsznak egy kis dőlésre is, beáznak egy kis víztől is. Így nem lenne szabad elindulni, de ez a törvényt nem érdekli. Ha a vízum lejár, akkor nem maradhatunk az országban.

A hajó fedélzetén felpattogzódott a festék, az összes külső teakfaperem és üléstámla mohos, az egykori lakknak még fel lehet fedezni a nyomait. A hajó vásárlásakor ezek lecsiszolása, újrafestése, lakkozása elöl szerepelt a tennivalók listáján, aztán a korhadt részek felfedezésével huszadrangúvá vált, hogy külsőre hogy néz ki a hajó, ha egyébként rohad alattunk. Az idővel versenyt futva csak az számított, hogy erősség, vízállóság szempontjából megbízható legyen. Mindenesetre megvettük a festéket, hogy esztétikailag is elfogadható külsőt adjunk Bukdács úrnak vagy Fapadosnak vagy Coconutnak (a hajó nevét még nem döntöttük el), ha egyszer lesz rá időnk.

A hajó egyébként floridai regisztráció alatt fut, ahol csak egy regisztrációs számra van szükség, ezt kell a hajó elejére felragasztani vagy festeni.

Rengeteg felszerelést összevásároltunk, legtöbbet használtan, mert a hajón nem volt semmi, vagy ha valamit mégis itt hagyott az előző tulaj, az nem működött. Csak néhányat említek a sok közül: MONITOR szélkormány, WINDBUGGER szélgenerátor, két 40 W-os napelem, Honda 9.9 hp-es külmotor, horgonyok (Bruce, Delta, Danforth), 160 láb 5/16 inch-es horgonylánc, WALKER BAY 8 lábas vitorlás dingi, evezők hozzá, mélységmérő, felhúzó- és behúzókötelek, bilgepumpák, navigációs fények, CD-lejatszó és hangfalak, alkohol- és gázfőző, belső világításhoz spotlámpák, 400 W-os feszültségátalakító, 5 seacock és még millió apróság. Ezek egy részét nem tudtuk felszerelni, beszerelni, majd a Bahamákon horgonyon folytatjuk a munkát...

A mai napot főleg pakolással töltöttük. A motelből szállítottuk át a holmijainkat a hajóra. Hivatalosan ápr. 6-án (kedden) éjfélig el kell hagynunk az országot, vagyis három napunk van a maival. A széljelentés csütörtökre és péntekre jelezte a szél DNy-ira fordulását, amit ki kellene használnunk, ha nem akarunk erős szembeszelekben szenvedni Bimini (Bahama-szigetek) felé. Ami egyébként a Golf-áramlat miatt eléggé veszélyes is. A Golf-áramlat itt 2-3 csomóval folyik, és egy akár 10-15 csomós szembeszél is olyan meredek és magas hullámokat eredményez, amitől minden kishajós tart. A terv az, hogy egy közeli korallszigetnél horgonyon várakozunk, és csütörtök reggel nekiindulunk a 110 tmf-es útnak, ami egyben a hajó próbaútja is lesz. Eddig még nem futottunk ki vele. Átnéztük, lesúroltuk, de még nem húztuk föl a vitorlákat. Ez így nem hangzik túl biztatónak...


április 05. Húsvéthétfő


Húsvét a Keys-eken:

Ma kiköltöztünk a Bonefish motelből, és beköltöztünk a hajóba.

A húsvéti ünnepek miatt a múlt szerdán átutalt pénzünk még nem érkezett meg a debit kártyánkra. A VISA kártyánkon túlléptük a biztonsági okokból megadott limitet, azt sem tudjuk használni. 3-4 nap, míg ezt feloldják, és a megadott új összegre módosítják. Reménytelen helyzetben vagyunk. Nincs egy fillérünk se. Nem vásároltunk eddig benzint, dízelt, enni- és innivalót, pedig a Bahamákon minden kétszer annyiba kerül, mint itt Floridában. Ráadásul a két hónapja postai úton érkezett napelemeket idő hiányában csak most csomagolta ki Dénes, hogy felszerelje. Mindkettőn ripityára tört az üveg, javíthatatlanok... A szélgenerátor a 10 csomós szélben nem indul be, így tesztelni sem tudjuk. Jó kilátások. Áramtermelő nélkül nem indulhatunk el.

Attila áthívott estére kikapcsolódásképpen palacsintázni:

Kis családunk:

Álmi csinált egy társasjátékot, amíg mi, felnőttek beszélgettünk, amivel aztán több kört is játszottunk:


április 06. kedd


Dénes reggel korán elbuszozott Key West-re, hogy kiléptessen bennünket az országból. Délután ért vissza. Éjfélig el kell hagynunk a kikötőt és a felségvizeket, mondták a hivatalban. Horgonyon sem várakozhatunk a kedvező időre, ami a tervünk volt. Ez nem várt fordulat.

Dénes ellenőrizte a kártyánkat, meg mindig nem jött át a pénz. Beindította a külmotort. Csöpög a benzincső csatlakozójánál a benzin. Elrepedt benne az o-gyűrű. Bejárt néhány boltot bicajjal, sehol se volt belevaló. A kikötőben senkit se zavart, hogy maradunk meg 1-2 napot. Csak mi izgultunk egy esetleges ellenőrzéstől tartva. Nem volt kedvünk börtönben várakozni, amíg kitoloncolnak az országból, megfosztva bennünket a hajótól és az előttünk álló vitorlás kalandoktól. Főleg nem ennyi munka után...

Az estét újra Attilánál töltöttük, újabb adag palacsinta került terítékre :). Fotókat nézegettünk, pl. a Grand Canyon-os túrájáról. Mesélt cápás kalandjáról, vagy az elektromos rájáról, ami megrázta. Elmondta, hogyan törjük majd fel a conch-ot (óriás szárnyascsigát).

Talált egy újságot, aminek a címlapfotóján a mi hajónk is látszik. Marathonban horgonyoz. A hajó bal oldalán fekete foltok virítanak. Csak külső javítás, mert belül ép a fa.


április 07. szerda


Ma már illegálisan tartózkodunk az országban.

Dénesnek sikerült a külmotorhoz alkatrészt vennie. A motor szépen működik, első rántásra beindul. A pénz még nincs a kártyán... Attila adott kölcsön, abból vett Dénes üzemanyagot. Holnap, de legkésőbb pénteken el kell indulnunk, ha lesz pénz, ha nem, ha lesz napelem, ha nem. Ki kell használnunk a kedvező szelet, különben ki tudja meddig kell várnunk itt egy újabb "weather window"-ra (megfelelő szélre) illegálisan.

Kedves szárnyas dinók:

Este újra Attilánál. Amíg várjuk a megrendelt pizzákat, Attila újabb palacsintákat süt:). Még egy utolsót mosok Attilánál a mosógéppel, utoljára használok szárítógépet, amit nagyon megkedveltem itt Amerikában. Egyszer majd én is szeretnék. Esős napokon vagy télen nem kellene küzdeni a vizes ruhákkal, párával, penészes falakkal.


április 08. csütörtök


A pénz megérkezett!!! Dénes Attila autójával elment napelem-nézőbe. Végül 2 Kyocera 40 W-os napelemet vett 500 $-ért. (A töröttekért 30 $-t fizetett, használtan vette őket.) Nagy érvágás, de áramra szükségünk van.

A tegnapi pizza maradékát ebédeljük. Még nincs meg mindennek a helye a hajóban. A papírdobozban a varrógép várja, hogy eltegyük valahová. Interneten már két hete rendeltünk sunbrella anyagot, cérnát, tűt, hogy mindenfele árnyékolókat, fedélzetre napvédelem céljából takarókat varrjunk, de csak a cérna érkezett meg egy borítékban. Attilát megkértük, hogy ha megjönne az anyag, akkor majd küldje utánunk.

Délután, ismét Attila autójával, bevásároltunk. Bepakolás, a 4 db 20 l-es vizeskanna feltöltése, aztán egy rövid pezsgős búcsúparti Stacyékkel, aminek a végére Attila is befut. Dénes rendelt tőle alumínium rudakat a szélkormány felszereléséhez, azt hozta meg. A fiúk még átmennek Attilához jégkrémezni, nekem már nem marad időm, mennem kell hajat mosni, mosogatni, pakolni. Holnap reggel 7-kor indulunk. Addig mindent esésbiztosan el kell tüntetnem. Kevesebb a hely a hajón, mint Melamphyrumon volt, ráadásul nem is praktikusak a tárolók. A fiúk már rég lefeküdtek, és még mindig nem végeztem.