Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos információk│

 

 

2010. március 21. - április 03.

USA Florida, Marathon a Keys-eken

 

 

 

Veszesen kozeledik aprilis, a surgossegi teendok listajanak a vege bezzeg nem latszik. Ezt megerzi a gyomrunk is. Denesnel a reggeli negy piritos helyett csak harom csuszik le (lesz ez kesobb nulla is). Raadasul ujabb hibara derul feny. Csak most jutott ido az arboc- es az allokotelzet alapos atnezesere. Az eredmeny: a bal oldali szaling torott. Denes arbocra maszott, megvizsgalta kozelebbrol a hibat, nincs mas megoldas, le kell venni az arbocot.

A letort szaling vege:

Esos napon jott a daru, 300$ a kivetel es a visszarakas osszesen.

A torott szalingnak es Marknak, a Bonefish Motel tulajdonosanak koszonhettuk, hogy megismertuk Attilat, akinek jol meno hegesztomuhelye van Marathonban. Amerikaban szuletett, de iskolaba Magyarorszagon jart. Kesobb, 18 eves koraban 60 (kolcson) dollarral a zsebeben visszajott Amerikaba. A nullarol epitette fol szep lassan a vallalkozasat. Van egy 42 labas vitorlasa, amit munka mellett ujitgat. Ha kesz lesz, elindul vele a Foldkozi-tengerre.

Hetvegen megvendegelt minket finom, magyaros birkaporkolttel:

Egy masik alkalommal vaddisznoporkoltet fozott, sajat lovesu vaddisznobol!!! Ez is finom lett, de repetazni a hetvegerol maradt birkahusbol kertunk.

Attila keszitette maganak ezt a kondigepet:

Sajnos nem csak eveszettel, szorakozassal teltek a napok, sorra kerult az orrfedelzet javitasa is. Az egesz orrfedelzetet ki kellett vagni. Ehhez szukseg volt minimum 3, egymast koveto esomentes napra.

Miutan bent volt minden fa, belulrol kaptak ket reteg epoxit (ebbol a Denes hajaba is beleragadt, jo nagy teruleteken ki kellett kopaszitanom), kivulrol egy reteg epoxit, es 4-10 reteg 300g/m2-es uvegszalat. Azok a reszek, amik nagy terhelesnek lesznek kiteve, mint bikak, horgonycsorlo, horgonycsiga (bow roller) helyei kaptak a 10 reteg uvegszalat extra erositeskent. Ezekre a helyekre meg 1.5 inch (37 mm) vastag retegelt lemezt is vagott Denes. Innen mar en is tudtam folytatni. Alapozo festekkel, majd ket reteg deck festekkel (csuszasgatloval bekeverve) lefestettem az orrfedelzetet.

Almival jartunk bevasarolni, es mindig figyeltuk, vajon kit nem szabad etetni ebben a kivagasra itelt dzsungelben, mert hazi macskakon kivul massal nem talalkoztunk.

Aztan egyik nap atszaladt elottunk egy megtermett, furcsa alaku macska. "De hisz ez egy mosomaci!" - kialtottunk fel Almival. Nem volt felenk, egy bokor mellett hasalt, amikor melle ertunk. Hagyta, hogy kedvunkre megbamuljuk. Denes is talalkozott eggyel ott, ahol a konyhatunder gorillak allnak.

Almi egyik este, epp tekertunk haza a jardan, majdnem elutott egy leguant. Az uttestrol rohant a kis zold sarkany a jardara, de szerencsejere lassabb volt, mint Almi. Meg mindig nem szoktuk meg a latvanyukat. Egyebkent szepen eldegelnek a kikotoi mangrove fakon, neha a hajoig is elmereszkednek, ilyenkor Almi visszatereli oket a viz fele. Vagy Coconut (a feher kutya) a vizbe. Lemerulnek, es a viz alatt uszva elmenekulnek.

Nemcsak a leguanok erdekesek errefele, a pelikanok is eppannyira. Az egyik hid alatt, mindig azon bicajozunk at, ha vasarolni megyunk, tobb tucatot szoktunk latni. Vitetik magukat az eros aramlassal, aztan, ha mar eleg messze sodrodtak, komotosan visszarepulnek, es kezdodik a mokazas elolrol. A kikoto felett is sokszor elrepulnek, mindig mondom Denesnek, olyanok, mint a szarnyas dinoszauruszok. Almi dinos konyveben meg is talaltam kire emlekeztetnek, a pteranodonra vagy osi pelikanra.

Meg marcius elejen tonkrement a laptopom, ezert is maradtam el a honlappal. Szerencsere az e-bay-en, mint sok hajos konyvet es hajos felszerelest, sikerult egyet vasarolni. A kikotobe sorra erkeztek postai uton megrendelt dolgaink. Almi feladata volt ezeket kibontani, aztan a dobozokkal kedvere jatszhatott.

Ujra bereltunk autot, es ketszer is elutaztunk Miamiba. Termeszetesen hajos felszerelest vasarolni. Masra nem futotta az idobol, 3 ora az ut oda, 3 vissza. Szelkormany, szelgenerator, kulmotor, seacockok, horgony, horgonylanc, stb. Ez a foto az egyik szigeten (az egyik Key-en) keszult. Varjuk, hogy lecsukjak a hidat:

A kormany is kisebb javitasra szorult, itt eppen uvegszallal erositi meg Denes:

Latszik a kepen, hogy a hajo tokesulyaval meg nem is foglalkozott.

Az osszes seacock-ot le kellett cserelni (ez igy olvasva 2 masodperc, kivenni a regiket, megvenni az ujakat es beszerelni oket tobb oras munka). Seacockbol 5 van a hajoban: 3 a motorterben es 2 a furdoszobaban. Nyitott allapotban ezeken keresztul folyik ki- vagy be a tengerviz. Es persze a melyseg- es sebessegmero szenzorai, amik nem seacock-ok, de lyukak a hajon, igy kulon odafigyelest igenyelnek.

Igy nezett ki a motor hutovizenek a seacock-ja. Elzarni persze mar regen nem lehetett. Kivenni se konnyen, le kellett vagni az anyat. A tobbi seacock sem volt sokkal jobb allapotban. Hatterben a feher ruhas, Del-Afrikai hajos, aki mindennap megigerte, hogy segit Denesnek, amint kesz lesz a sajat hajojaval. Denes segitett neki peldaul seacockokat kicserelni vagy a hajo oldalanak a festeseben, vegul 3 nappal kesobb kerult vizre a hajoja, mint a mienk...

Itt mar kesz a hajo aljanak a javitasa. Naphosszat csiszolt Denes, epoxizott, uvegszalazott. Amikor minden nagy lyuk eltunt, sorra kerult a rozsdas vas ballaszt. Egy egesz napos csiszolas utan kovetkezett az alapozo es a rozsdavedelem. Utana egy kis egyengetes, a nagyobb melyedesek betomese epoxival. Aztan vegre-valahara johetett az algagatlo (a szemeteszsak szoknya nem a Vogue-bol lett koppintva, sajat design! Algagatlozashoz lanyoknak nagyon ajanljuk!):

Visszakerult az arboc is a helyere. Attila keszitette el a szalinghoz az uj megerositett aluminium lapokat (mindket oldalon kicsereltuk), amiket Denes epoxival ragasztott az arbochoz. Raadasnak meg 25-25 szegeccsel lettek odaerositve. A vegeredmeny biztatoan nez ki. Valoszinuleg erosebb, mint ujkoraban.

A motorral is akadt munka. Amikor vettuk a hajot, a tombszelencenel befolyt a viz. Meghuzni mar nem lehetett es nincs eleg hely a motor es a tombszelence kozott uj tomitest betenni. Egyetlen megoldas van: kivenni a propeller tengelyt. Az viszont ugy bele volt rozsdasodva a motorba, hogy nem lehetett megmozditani. Hivtunk egy motorszerelot, aki azt mondta, hogy kb. fel napos munkaval ujratomiti a tombszelencet. 100 dollart kert orankent. Hu, ez jo draga. Vegul Denes hosszas unszolasomra raszanta magat, es inkabb levagta a tengelyt. Innen minden siman ment, de persze uj tengelyt kellett venni, ami 200 dollar volt. Attila vette ki a tengely megmaradt csonkjat a motorbol. 3 nap alatt sikerult neki, tobbszori hevites-lehutes utan. Hogy a motorszerelo hogyan csinalta volna fejjel lefele fel kezzel a motorterben, azt el sem tudjuk kepzelni. De utolag orulunk, hogy a tengely levagasa mellett dontottunk.

A motelben kenytelenek voltunk hosszabbitast kerni. Szerencsere Mark a tovabbi negy napert barati arat kert. Amig Almi kint jatszott Gingerrel, addig a szunyoghalokat varrtam a hajora:

Almi titkos buvohelye. Szerencsere gyakran jottek gyerekes csaladok is a motelbe, igy Alminak akadtak jatszopajtasai. Kincseket gyujtottek, buvohelyeket kerestek, kalozost jatszottak. De sajnos idovel mindenki elment. Volt egy testverpar, akikkel nagyon jol osszebaratkozott. "Mama, elmentek orokre, nem zartak be a haz ajtajat! Volt sok bye, bye es integetes." - jott be hozzam egyik delelott Almi. De meg idot se hagyott a vigasztalasra, mar rohant is ki, mert jott Mark Gingerrel. "Mama, itt jatszunk a haz elott, jo?"