Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│

New York, végigmotorozunk az East River nevű folyón Long Island északi partja felé (2014. júl. 24.)

(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)

Dénes reggel újra átnézte és kiírta az áramlási táblázatból, hogy ma mikor, milyen irányú és erősségű az áramlás az öblünkben és a belefolyó Hudson folyón, valamint az East River nevű folyón. Ez azért fontos, mert mai utunk az öblön át, a Hudson torkolata mellett az East River-ön vezet majd, és az East River-nek van egy szakasza, a Pokol Kapuja (Hell Gate), ahol 4 csomó fölötti az áramlás. Ha rosszkor indulunk, azaz úgy érünk oda, hogy szembe folyik velünk, a mi motorunkkal át se tudunk menni rajta.

Eközben Álmi kipróbálja a vízen a távirányítós jet ski-jét, majd kievezünk a partra, és a parkban kosárlabdázunk. Ebéd, szieszta, összepakoljuk indulásra a hajót, majd 15.15-kor elindulunk. Csak ezzel az indulással lesz kedvező az áramlás Rapidnak.

Hála a digitális fényképezőgépeknek, a tárhelyek nagyságának, Manhattan megunhatatlan felhőkarcolói, közöttük a Freedom Tower, ma újra kap vagy száz fotót:

Szabó Álmos New York

Mint ahogy a Szabadság szobor is:

Szabó Álmos New York Szabadság szobor

New York Szabadság szobor

A vízen káosz. Mint mikor a csendes faluból bejut az ember a városba. Hatalmas turistaszállító hajók, konténerszállítók, uszájok tolóhajókkal, vízirendőrök motoros hajói, motorozó jachtok. A minden irányból érkező hullámok vadul billegtetik Rapid Transitot. Dénestől mást se hallani, csak hogy "Kapaszkodjatok!", és megint csak egy "Kapaszkodjatok!". Nehéz így fotózkodni, de most vagy soha.

Szabo Almos New York felhőkarcolóival

Manhattan bal oldalán a Hudson, jobb oldalán pedig, amerre mi is tartunk, az East River, és már látszik a rajta átívelő Brooklyn híd:

Szlatki Katalin New York felhőkarcolóival

A Hudson kifelé áramló vize ellenünk dolgozik, de végre beérünk az East River-re. Ez Manhattant és Bronxt választja el Long Islandtől, amin New York egy másik nagy kerülete, Brooklyn található. Az áramlás itt már szerencsére nekünk segít, 2.5 csomóval repít minket a Pokol Kapuja felé. Te jó ég, ott mi lesz???

Mögöttem a Brooklyn híd, az első híd ebből az irányból az East River fölött. Ezen sétáltunk első New York-i napunkon.

vitorlazas New York Brooklyn híd

Dénes épp, hogy nem takarja el a Freedom Tower felhőkarcolót:

Szabo Denes Szabo Almos Brooklyn hid

Szabo Denes  Brooklyn hid

A brooklyni parton egy elhagyatott cukorgyár:

Brooklyn cukorgyar

Motorozunk békésen az East Rivere-ön:

Szabo Denes  Brooklyn hid

Elérjük az Empire State Buildinget:

Szlatki Katalin Empire State Building

Közel van hozzá a legszebb tetejű felhőkarcoló, a Chrysler Building, amit most a vízről is láthatunk:

Crysler Building

Néhány hidroplán le- és felszáll körülöttünk.

hidroplan New York

A Queensboro hídnál járunk (Manhattant és Queenst köti össze), ami kétszintes, és átmegy az Roosevelt-sziget fölött, ami az East River-ben húzódik, mint a Dunán pl. a Margit-sziget. Nem szeretnék a híd mellett épült házakban lakni.

Queensboro híd

Kapjuk a fröccsöket, ha elmegy mellettünk egy-egy motoros jacht vagy komp, de ez nem veszélyes csak kellemetlen:

fröccs

A Pokol Kapujában annál inkább. Itt egy S-kanyart ír le az East River, és a keskeny meder tele van vízalatti sziklatömbökkel. Itt folyik be még a Harlem folyó is. Ezek így együtt az árapály okozta 4-5 csomós áramlással különlegessé teszik ezt a helyet. Az eredmény: óriási örvények és méteres állóhullámok. Hol erre, hol arra 45 fokkal kifordítják a hajónkat. Ráadásul pont a kanyarban szembe jön egy vonta és egy vitorlás. Dénes koncentrál, és kapaszkodik a kormányba...

Pokol Kapuja East River New York

örvények Pokol Kapuja East River New York

Csak a motor meg ne álljon! Ez mindig benne van a pakliban, főleg, hogy napokkal ezelőtt ez miatt nem jutottunk át New York-ba. A szél most szemből fúj, tol vissza minket, vitorlát így nem húzhatnánk, mert nem segítene rajtunk. A szemből jövő vitorlás viszont hátulról kapja a szelet, ki is használja, ha már neki az áramlás ellen kell motoroznia.

Kedvenc befejezésem következik be: semmi kalandos fordulat, Dénesnek és a motornak köszönhetően átjutunk a Pokol Kapuján, és elhagyjuk az East River-t. Innentől már Long Island Soundnak hívják a kontinens és a Long Island közé beékelődött tengerrészt. Dénes is végre ellazulhat, nem állt le a motor.

Innentől kezdődik a Dolce Vita:

Dolce Vita

Látjuk a queensi La Guardia repülőteret, ahonnan a belföldi légijáratok indulnak, a le-, felszálló gépeket, amik alacsonyan húznak el fölöttünk. A parton ezután már csak villák következnek.

Port Washington egy kicsi, de a hajósok számára sok hasznos dolgot rejtő település Long Island északi oldalán, aminek hatalmas öblébe, a Manhasset bay-be horgonyzunk be. Millió vitorlás van mindenfelé. Befelé menet a minden hét csütörtökén rendezett vitorlásverseny kellős közepébe csöppenünk. Micsoda fogadtatás!

vitorlásverseny

Amint lent van a horgony, mindannyian csobbanunk. A víz felszínére 24 fokot mér a hőmérő, de alatta szerintem 20 fok sincs. Kurjongatunk a hidegtől. Ez is csak fokozza a hangulatot. Olyan jó felszabadultnak lenni, de ehhez az érzéshez kellett a mai menet.