Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos információk│

2010. június 16. - 21.

Exuma-szigetek 2. rész

június 16. szerda, Allan's Cay - Norman's Cay (15 tmf)

Kellemes negy oras vitorlazassal atjottunk egy masik szep helyre. Utkozben lehagytuk Frodoekat, ok a teljes vitorlazattal csak 2.7 csomoval haladtak, mi 4-gyel. A kulonbseg a ket hajo kozott, hogy nekik megvan alul a ket szarny, huztak a csonakjukat, es ez a Golden Hind 31 7 tonnas, szemben a mi 5 tonnankkal.

A sziget korabban a kolumbiai drogkereskedo, Carlos Leder bazisa volt, van rajta kis gepeknek le- es felszallopalya. Az amerikaiak szamoltak fel ezt a drogeloszto bazist. Epuletmaradvanyok, lerombolt steg, egy radioantenna maradt a kis birodalombol. A szigeten jelenleg nyaraloresort mukodik. Van egy kis etterem, 18$ egy hamburger, inkabb halat eszunk, amit Denes lo...

Kora delutani vadaszat eredmenye (egy barrakuda is nagyon szerette volna, ha megkostolhatja):

Halpucolas, na nem a Gangesz partjan:

A parti novenyzet:

A zsakmanyt elosztottuk testveriesen, ez a mi reszunk, boven eleg volt:

Esti setankon atkeltunk a sziget nyugati partjarol a keletire, megneztuk a lerombolt epuleteket, a festoi szigetecskeket es egy vizbe zuhant, kabitoszert szallito gep maradvanyat, ami most apalykor kilatszott a 2-3 meteres vizbol. Erik az eheto tengeri szolo. A helyiektol megtudtuk, hogy lilanak kell lennie, akkor lesz jo. Elvileg egy honap mulva mar szedhetjuk.

Nem is irom mar, annyira megszoktuk, hogy minden este egi haboru van korulottunk. Eddig szerencsere elkerultek minket.

június 17. csutortok, Norman's Cay

Frodoekkal elmentunk az elsullyedt repulohoz buvarkodni. Szerencsere mind befertunk a motoros dingijukbe.

Dagaly volt, alig latszott ki valami a roncsbol. Homok es fu az aljzat, hianyoznak is a szep szines halak, de a roncsnal olyan elet volt, mint egy korallmezon. Az utasternek felig hianyzott a teteje, bent egy masfel meteres barrakuda vigyazta a teruletet. A szarnyak alatt nagy halak pihentek. A falakra korallok epultek. Az őrhalak (fekete-feher csikosak, fent sarga folttal) igazan vendegszeretoek voltak, hozzank usztak, nekunk jottek, egyaltalan nem menekultek. Capat nem lattunk.

Atmotoroztunk meg a tegnap este lefotozott apro homokszigetre, amin egy palmafa all. Aztan conch-okat gyujtottunk ebedre. Ettuk nyersen, fokhagymas-petrezselymesen, de a javat kisutottuk, mint a sultkrumplit. Finom volt ropogosan. Koretnek rizs volt, kedvenc gyomberes szojaszoszommal. Almi egy "paradicsomszoszos spagetti husgomboccal" konzervet kapott, ez a kedvence, a conch-ot nem eszi meg. A tegnapi halat viszont imadta krumplipurevel.

Este 7-kor egy rajaval uszkalt a vizben, a hajorol figyeltem oket. A raja a homok folott uszott, neha lefekudt a homokra, atszurte, ment tovabb, Almi felette uszva kovette.

június 18. pentek, Norman's Cay - Warderick Wells Cay (Nemzeti Park) (25 tmf)

Az Exuma-szigeteknek korulbelul a kozepso teruletet Nemzeti Parkka nyilvanitottak foldon es vizen egyarant. Tilos barminemu halfogas, kagylo- es csigagyujtes, es a parton se gyujtogethetunk novenyeket, allatokat. A szigeteken jol jelzett tanosvenyeket alakitottak ki. Legnepszerubb az a hely, ahova ma tartunk: a Warderick Wells Cay. Itt gondoltuk kivarni, amig az erosebb szelet es viharokat hozo, keletrol erkezo tropusi ciklon elvonul.

Vitorlaval indulunk el 8-kor, kellemes szel fuj, 5 csomoval krajcolunk, szoritjuk a szelet. Frodoek fel oraval kesobb indultak, eleinte 4 csomoval haladtak, de amikor a szel gyengult, illetve negativ takkon kellett menniuk, eleguk lett a totymorgesbol: vitorlakat nagyon feszesen behuztak, motort inditottak es a cel iranyaba fordultak. Masfel orat vertek rank, es meg fel oraval kesobb is indultak... Mondtam Denesnek, hogy biztos motoroznak, de o csak hajtogatta, hogy nem, nem, azert mennek ilyen gyorsan es elesen, mert nekik uj vitorlaik vannak... Hat ennyit errol.

A kirakott fizetos bojak miatt nem mehetunk a parthoz kozeli vedett vizekre. Kisse tavol kell horgonyt dobnunk, ahol nem vagyunk vedve a hullamzastol. Igy is meglatogat bennunket a Nemzeti park ore sebes motorcsonakjan, de csak kedvesen udvozol, es kozli velunk, hogy legkozelebb meg tavolabb horgonyozzunk, mert itt is tilos, vagy elvezzuk a fizetos bojak egyiket.

Alattunk csak homok van, tele buckakkal, valamilyen fereg csinalhatja. Csak estefele jelent meg egy barrakuda, mas halat nem lattunk.

június 19. szombat, Warderick Wells Cay (Nemzeti Park)

Ma turazunk a szigeten, bejarunk nehany tanosvenyt (10-15.30-ig voltunk tavol). A vegen alig vartuk, hogy visszaerjunk a dingihez, es beugorjunk a vizbe. A nap mar nagyon elviselhetetlenul sutott le rank. Tavolban a ket Golden Hind 31:

Viznyelok mindenutt a szigeten. Egy balna csontvaza. A vizben uszkalo muanyag szemeteket is felfalta, azok oltek meg szegenyt 1995-ben.

A sziget egyik dombja a hajosoke. Uszadekfakra felirhatjak a hajojuk nevet, ittletuk datumat. Mi nem eltunk a lehetoseggel, sietnunk kellett, mert gyorsan jott a dagaly, es a tengerviz barmikor elvaghatott bennunket az osvenytol. Nem is beszelve a naprol, ami egette a borunket, kiszaritotta a torkunkat. Vizunk mar nem volt, a figyeloallomason meg kellett ujra allnunk, hogy megtoltsuk a kulacsunkat. Beszelgettunk az egyik orrel, engem a capak erdekeltek foleg. Neha ideusznak, amikor kajamaradvanyt dobnak a vizbe. De mondta, hogy nem kell toluk felni...

június 20. - 21. Warderick Wells Cay (Nemzeti Park)

Snorkelezunk, tengerparton setalunk. Mar irtam, hogy a tengerfenek homok, de a terkepen be vannak jelolve az elszort koralltombok, amik 4-5 m atmerojuek, ezekhez csonakazunk el, es gyonyorkodunk bennuk es a halakban. A vizmelyseg 3-5 meter, amit Almi kulonosen elvez, mert imad merulni. Csak az a baj, hogy mindent megtapogat, pedig vannak veszelyes korallok, szivacsok es halak is. Ezt a csillagot a hajonk alatt talalta, ilyeneket lattunk a Nagy Bahama Padon is, csak akkor mind a vizben voltunk, nem volt, aki fotozzon.

Ha nem lenne tiltva, lenne halebedunk minden nap. Es egy hihetetlen nagy langusztat is talaltunk. Eddig lustak voltunk elobanyaszni a videokamerat, pedig minden adva van egy jo fotohoz: idealis fenyviszonyok, sekely melyseg es a rengeteg, egy kupacban uszkalo hal.

Az idojarasjelenteseket csak most kezdtuk el ujra hallgatni, mert mar unjuk a helyet. Frodoek is hasonloan gondoljak, igy megbeszeltuk, hogy megyunk tovabb.