Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│



2016.szept.23.-okt.3. Újra Massachusetts és Rhode Island államokban (Provincetown, Buzards bay, Block Island)



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)


szept.23. Provincetown (MA)

Mára terveztük a csatornaátkelést a Cape Cod öbölből a Buzzards öbölbe. De a motor meghiúsította a szándékunkat.

Horgonyfelhúzás közben beindította Dénes a motort. Fura hangok jöttek azonnal a motortérből. Lent álltam a lépcsőnél, ami alatt a motortér van, így rögtön észrevettem a füstöt. Égett gumiszagot árasztott. Azonnal leállítottuk a motort. Kis idő elteltével teszteltük, majd újra, de nem produkálta a hibát. Kicsit nagyon lehűtötte eddigi jó hangulatunkat. Motor nélkül bajos a továbbhaladás, ugyanis át kell kelnünk a 13 km hosszú Cape Cod csatornán, ami csak motorral engedélyezett, hogy bejussunk a Buzzards bay-be. Ha itt leáll, akkor fizetnünk kell többezer dollárt, hogy elvontassanak. Másik alternatíva, de az meg többnapos időveszteség, hogy az óceán felőli oldalon megkerüljük a kampó alakú Cape Cod félszigetet, Nantucketre vitorlázunk, és onnan tervezzük tovább az utat le délre. Az időjárás-előrejelzés sem kedvez ennek az alternatívának.

A szomorkodásnak egy kis bálna és néhány delfin vetett véget, amikor a hajónk közelében felbukkantak többször is. Milyen különleges ez nekünk, bálna ennyire bent. Igaz, érkezésünkkor kiugrott a hajó előtt egy cápa... A bálnavadászatok idején még nem volt ez olyan különleges. A gazdagok házának teteje úgy épült, hogy arról figyelni lehetett az öbölben a bálnákat, és ha láttak egyet, rohantak a csónakokkal elkapni.

Mi most a partra igyekeztünk Álmival sétálni, hogy addig Dénes átvizsgálja alaposabban a motort. Vittük a walkie-talkie-kat, hogy kapcsolatban legyünk. Hívott is egy óra múlva. Semmit nem talált, de az ékszíj gyanús volt neki. Megvolt az előző, azzal összehasonlította, de nem tűnt kopottnak a régihez képest. De megkért, hogy keressek olyan boltot, ahol tudnánk venni újat. Utánanéztem, és sajnos "Pítáunban" nincs ilyen bolt. Ebédre visszamentünk a hajóra.

Az ékszíjakat én is megnéztem, és a kopottsággal valóban nem volt gond, de ez az ékszíj, ami most van bent, megnyúlt a régihez képest. Csakis ez lehet a gond. Teszteltük a régivel, és ment a motor. Holnap megpróbáljuk újra.

A délutánt kint töltöttük. Éjjel nehezen ment az alvás. Az előttünk álló nap nem hagyott békésen elmerülni az álmok világába, forgolódtunk, egymást nyugtattuk, de egyikünk se nyugodott meg. Álmi bezzeg összebújva Kommandósékkal nem sokat törődött a problémával. Majd holnap eldől, hogy mi lesz.


szept.24. Provincetown - Cape Cod-csatorna - Buzzards Bay (Aucoot Cove) (50 tmf)

50 tmf-et kell ma megtennünk, ebben benne van a 13 km hosszú csatorna, amin csak akkor indulhatunk át, ha leáll a kifelé- azaz szembeáramlás, és ennek időpontja minden nap eltolódik egy órával. Számításaink szerint 10-kor kellett elindulnunk. Így már sötét lesz, mire kijutunk a csatornából.

A motorral szerencsére nem volt gond. De bennünk akkora feszültség volt, hogy a feszültségmérő kiakadt volna.

Provincetown festői kijáratánál:

Álmi fotói Dénesről:

Mosógép-menet volt az első 30 tmf. Össze-vissza rázkódtunk, nagyon szar volt. A csatorna előtt "heaving to"-ztunk, azaz vitorlákkal leparkoltuk a hajót (ezt láthatjátok a fotón), mert hamarabb értünk oda. Az áramlás még nem fordult meg.

Figyeltük előttünk a ki-be menő teherhajókat, amiket pilothajók kísértek. Néztük a manőverezésüket, és a AIS-en a mozgásukat, hogy ne legyünk útban nekik. Végül 16.40-kor elindultunk befelé. Más vitorlások is jöttek. A motorral minden rendben volt. Most keltünk át negyedszerre Rapiddal a csatornán, már ismertük jól. Három híd alatt kellett elmennünk.

Vacsoraidő:

Álmi fotói:

19.30-kor, már bőven sötétben értünk a Buzzards baynek most épp a jobb kéz felé eső oldalán fekvő Aucoot Cove-ba. Biztonságos és védett öböl a jelenleg fújó északi szélben. Nincs település, nincs ki-be forgalom, jó mindenütt a mélység, nincs zátony, csak mentünk befelé, hogy ne legyünk útban, és ledobtuk a horgonyt. Lelkesen hangoskodtunk, úgy örültünk, hogy átjutottunk a csatornán a motorral. A horgonyzóhely is fantasztikus. Meg se moccan a hajó, és a víz teli van világító planktonokkal, annyira fantasztikus a látványuk, ahogy Dénes testét világítják a vízben. 22.4 fokos a víz a felszínen.

Holnap ismét 50 tmf-re, azaz hosszú menetre készülünk, Block Island a cél, ahol két éve jártunk már. Álmi leméri az előttünk álló utat:

Szuper éjszaka. Olyan jót alszunk, végre.


szept.25. Buzzards Bay (Aucoot Cove) - Block Island (50 tmf)

6-kor indul Dénes vitorlákkal. A kabinban 12 fok, kint ÉNY-i a szél. Ezt sajnos szorítani kell majd. És nem is lesz egyenletes. Hol majdnem eláll, hol hirtelen 25 csomós befújásokat kapunk. Dénes a fogát csikorgatja.

Itt már megyünk be Block Islandnél az öbölbe:

15.30-kor horgonyon. Ez picit jobb, mint 5-ös átlag. Azonnal evezünk a partra, hogy még világosban sétálhassunk. Két éve voltunk itt, akkor majd megsültünk, most a hidegfront szele sapkát, pulcsit aggatott ránk a bikini helyett. A fröccsök miatt a vízhatlan ruháinkban evezünk ki, aztán a csónakban hagyjuk őket. Álmi mindenáron ki akarta hozni a rollerét, de nem volt neki hely a dingiben. Az ő szavait idézem: "Okoskodok, logikuskodok, valahogy ki kell juttatnom." Ha-ha-ha. Kijuttatta :-)

Egy vitorlás egy idősebb mandróval tegnap éjjel zátonyra futott az Old Harbornál, mert nem bírt az áramlás ellen motorozni. Nem véletlen, hogy Dénes annyira figyeli az áramlásokat, van ahol 4 csomós is lehet. A mandró is tegnap kelt át a csatornán, mint mi, de ő ment sötétben tovább Block Islandre. Valahogy az áramlásra nem figyelt. Hát megszívta. Most oldalra dőlve verik a hullámok.


szept.26. Block Island

Reggel napsütés, nincs szél, és nincs is olyan hideg. És az idő tovább melegszik.

A horgonyzóhelyen sok a medúza a vízben. Úgy fürdünk, hogy egy ember a hajóról figyeli a vizet, és ha egy ilyen felbukkan, akkor a többieket elirányítja. Persze Álmi van olyan kedves, hogy épp a medúza útjába irányít, aztán az utolsó pillanatban azért figyelmeztet.

Strandolunk:

Ma hajvágások vannak tervbe véve, mint két éve ugyanitt :-) végül csak Dénes lesz koppantyú ebédidőre. Délután újra kint sétálunk. Ma két búvár és egy halászhajó segít a tulajnak lehúzni a zátonyról a hajót. Muszáj sietni, mert holnaptól nem lesz ilyen békés ez az óceán felőli nyílt víz. Beszéltünk a hajóssal még tegnap, és a motorja is rossz, most a kikötőbe fog beállni, aztán rendelnie kell Rhode Islandről alkatrészeket a javításhoz. Nekünk is szereznünk kell egy ékszíjat.

szept.27. Block Island

Holnaptól jön az ÉK-i szél, max. 30-35 csomót mondanak, 3-4 méteres hullámokat. Így szépen itt ragadunk. Még szerencse, hogy van egy kellemes könyvtár, és bolt is van, igaz másfélszeres áron van minden a szárazföldihez képest. És visszajön újra a hideg, és jön az eső.

szept.28. - okt.1. Block Island

Más hajósokkal együtt várjuk a weather window-t, ami hétvégére esedékes. Addig is könyvtár, sok séta. Szerencsére fantasztikusan szép a sziget. Most épp a mogorva arcát mutatja, de így is gyönyörű :-) Ha nem esne az eső, túrázhatnánk rajta keresztül-kasul. Sok kis farm van rajta elszórtan, kicsit Svájcban is érezzük magunkat a tehenek, lovak, kecskék láttán.

A nyílt óceáni oldal most nagyon durván néz ki:

A mi zárt öblünkben is rendesen hullámzik a víz, nehéz kijutni a partra, és a legdurvább nap Dénesnek egyedül is alig sikerül kieveznie.

okt.02. Block Island

Ma vasárnap van, és két napra jön egy weather window, holnap estétől viszont megint bedurvul a szél. Ezért a többiekkel együtt mára tettük az indulást Cape May-be, aztán majd ott kell várakoznunk.

De induláskor a motorral megismétlődött az, ami Ptownban történt. Fura hang, füst, égett gumiszag. De legalább tudtuk, hogy az ékszíj miatt van. A kivitorlázás nem jött szóba, mert a keskeny és sekély kijáratnál szemből fújt a szél. Így mi maradtunk.

Most az öböl végén lévő kikötőbe eveztünk, és olyan rendes volt a kikötőmester, hogy ingyen engedett minket fürdeni, hajat mosni, szárítani. Már ránk fért, mert a rossz idő miatt nem voltunk napok óta a vízben. Beszélgettünk még egy kicsit a kikötőmesterrel, szeret nagyon síelni, mindig megy telente az unokáival a hegyekbe, aztán túráztunk egyet a szigeten. Minden pillanatot élveztem :-)

Egy évet szívesen kipróbálnék itt a szigeten, közben Rapiddal lehetne vitorlázni, hogy azért nehogy nagyon elunjuk magunkat. Azt hiszem, itt jutna időm az összes elmaradt beszámoló megírására.

okt.03. Block Island

Ma hétfő van, és újra visszajött a meleg. Megpróbáltunk egy autószervizben ékszíjat szerezni. A szerelő nagyon rendes volt, rengeteg fajtát előbányászott, de sajnos egyik se volt jó. Közben Dénes eldöntötte, hogy idén már nem akar tovább menni délre, én pedig addig rágtam a fülét, amíg rábeszéltem, hogy vitorlázzunk végig újra a Long Island Soundon New Yorkig, és nézzük meg újra a VÁROST. És közben szerezzünk majd ékszíjat. Motor nélkül nagyon oda kell majd figyelnünk a szélre, áramlásokra a ki- és bejáratoknál.

Tegnap felfedeztünk egy skateboard parkot a szigeten, ahol ma Álmi a rollerével gyakorolta az ugratásokat. Videókat is készített a kezdő próbálkozásairól, amiket feltett a youtube csatornájára.

Ma is volt szerencsém közelről lefotózni egy méretes medúzát, ahogy eveztünk vissza a hajóra.

A jó időben most Álminak is levágom a haját, miközben Dénes a 19 fokos vízben súrolja a hajó alját. Ezt ahol csak tudja, megteszi. 2012-ben vettük a hajót, 2014-ben tudtunk vele először vitorlázni. A hajó alját még az előző tulaj festette le, azóta mi nem, csak Dénes dörzsöli le a víz alatt, amilyen gyakran tudja.

Később még kimegyünk a skateboard pályára, hogy Álmi gyakoroljon. Holnap elvileg motor nélkül a vitorlákkal kijuthatunk a kijáraton. A Soundon viszont vár ránk egy izgalmas rész, a Race, ahol ütköznek az áramlások, 4-5 csomóval ragadnak el, a víz rettenetesen csopi. Már előre izgulunk :-)