Bimini - Nassau (a New Providence szigeten), 2010. június 6-8.
(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)
Bimini - valahol a Great Bahama Bank-on (45 tmf), 2010. június 6.
Dénes pár napja meghúzta a hátát, miközben a 20 literes vizeskannákat rakta be a stégről a csúnakba. Kellemetlen, mert ment még 3 kört, ami 6 vizeskannát jelent, és az esti bevásárlásainkkor is cipelnie kellett a konzervekkel megrakodott zsákokat, nem is beszélve az emeléssel járó munkákról, amikből mindig van épp elég a hajón. Lényeg, hogy rosszkedvű volt emiatt. Sokat kellett masszíroznom a hátát, ha azt akartuk Álmival, hogy felviduljon.
Frodóék (másik Golden Hind 31) már tegnap elmentek, mi ma reggel húztuk fel a horgonyt. Ja, tegnap még megmentett Dénes egy motoros jachtot, amit a gazdája egy pici horgonnyal és 5 méter lánccal dobott le erős szélben a kikötő utolsó stégje mellé. Az illető a feleségével azonnal dingibe szállt, és a kikötő éttermébe ment vacsorázni. Mellettünk horgonyzott egy fiatal pár. Velünk együtt ők is érdeklődve nézték a stég felé csúszó hajót. A srác már ült volna a csónakjába, hogy valamit tegyen, de Dénes gyorsabb volt, beugrott a vízbe, odaúszott, látta, hogy a horgony felfelé áll, szántja a homokot. Megfordította a horgonyt, bedugta a homokba, többet nem tudott tenni, de ez szerencsére segített. Később épp arról beszéltünk, hogy ha végül mégis a stégnek megy az amerikai hajó, a végén még minket tesznek felelőssé, hogy a horgonyhoz nyúltunk. Mit tegyünk legközelebb hasonló helyzetben? Jó kérdés.
8.20-kor már kifelé segített az áramlás, épp jött az apály, ilyenkor folyik ki a víz a csatornából. Kiérve meglepve láttuk, hogy az elmúlt két hónapban kitették a bejáratot jelző bójákat. Mi még e nélkül jöttünk be, és szerencsénk volt, hogy nem futottunk zátonyra, mert a pilot könyv hibásan írta le a bemenetelt. Az újszülöttel érkező párnak nem volt ilyen szerencséje. Ők megfeneklettek a homokon. Mi a GPS alapján jöttünk be akkor, és most is az elmentett útvonalat követve igyekeztünk ki, és a bóják is igazolták a GPS-t.
Az idő csodálatos, csak nincs sehol a beígért szél. Egész nap a Nagy Bahama Padon motorozunk, később lesz egy kis félszél, orrvitorlával felgyorsítjuk a hajót.
A Nagy Bahama Pad vagy Great Bahama Bank egy fantasztikus képződmény. 2-5 méter a vízmélység, az alj pedig homok, elszórva korallok és fű. Nekünk a szélcsend miatt végig szinte sima volt a vízfelszín, ami engedte, hogy tisztán lássuk a halakat, a rengeteg tengeri csillagot, a conch nevű hatalmas csigaházakat. Élmény volt az egész nap, és egy delfin is odajött hozzánk. Kicsi volt, és csak rövid ideig maradt, de mégis láthattunk egyet.
Az út elején egy hurrikán sújtotta amerikai hadihajó (Sapona) roncsa mellett mentünk el:
Délután csaptunk egy nagy sznorkelezést a hajó mellett. Álmi sorra hozta fel a kincseket. Most lemerülve is megcsodálhattunk egy olyan tengericsillagot, amit eddig még nem láttunk, de itt tengernyi van belőle. Reticulated sea star az angol neve. Egy év múlva meg is örökítjük, de akkor már a Panama-csatorna közelében járunk:
Este 7.40-kor horgonyt dobtunk 45 mérföldre Biminitől, csak úgy a Bahama Bank közepén 5 méteres mélységbe, és a naplementében még fürödtünk egyet. A víz 32 fokos volt.
Ájszaka villámshow ment körbe a horizonton, szerencsére mi csak kis szelet, billegést és szemerkélő esőt kaptunk belőle.
Great Bahama Bank - Andros-sziget, Morgan Bluff öböl (45 tmf),
2010. június 7.
6.45-kor indulunk tovább. A nap is velünk kelt, vagy fordítva? Ma nem látunk le a fenékre, mert a víz színe zöld. Biztos sok a fű lent. A mélység változatlan. Álmi egyik kedvenc elfoglaltsága, hogy húzza a vízben a csónakját. Még Melamphyrumon játszotta ezt, onnan hozta el a kis csónakot.
Van elég szél, mindkét vitorlát felhúzzuk. Fél-, ill. háromnegyed szélben megyünk, 5 csomó feletti a sebességünk. Mögöttünk déltájt egyszer csak lábai nőnek a felhőzetnek, és elindul felénk.
Nem tudjuk milyen erős lesz a szele, ezért a biztonság kedvéért leszedi Dénes a nagyvitorlát. Az orrvitorlával is 5 csomó felett haladunk. De mire elér minket, már csak kis szemerkélésre futja az erejéből.
Visszakerül a nagyvitorla, és békés menetben, Andros sziget zöld fáit figyelve késő délután lehorgonyzunk a Morgan Bluff nevű öbölben.
A pilotkönyv mást ajánl, de ezt a horgonyzóhelyet az egyik hajóstól hallottuk, aki nagyon kedveli Androst, mert szinte lakatlan, nyugodt öblök vannak a partján. Ez az öböl egy angol kalózkapitányról kapta a nevét, vörös Morganről. Jó történeteket ír róla az egyik könyvünk, Marjai Imre: Nagy Kalózkönyv c. . Az öbölbe jönnek be a környező szigetek vízszállító hajói, innen viszik a vizet.
Horgonyzás után azonnal ugrunk a vízbe, és irány az elsüllyedt motorcsónak és a part. Útközben látunk egy langusztát, épp a homokvárából kandikál kifelé. Álmit leküldjük a mélybe, hogy húzza meg a bajszát. Meg is teszi. Nagyon ügyes, 4 méterre már könnyedén lemegy. Elúszik még mellettünk két másfél méteres barrakuda.
A motorcsónak víz alá merült ablakain bekukucskálunk. Muréna és sok színes hal van bent. A parton sétálunk egy kicsit, kellemes gyantaszagot árasztanak a tűlevelű fák. Visszafelé úszva még látunk egy érdekes páncélú rákot. Álmi lemerül hozzá, megpiszkálja, a rák pedig szalad tovább a homokon.
A kokpitban hemzsegnek az icike-picike fekete, csípő légyféleségek és a szúnyogok. Bemenekülünk a szalonba, feltesszük a szúnyoghálókat, és még a VAPE-t is bedugjuk.
Az USA-ba úgy jöttünk el Budapestről, hogy elhoztunk egy VAPE készüléket kb. 30 lapocskával. Gondoltuk, ha majd elfogy ez a 30 darab, veszünk bele újat, vagy ha nincs belevaló töltelék, akkor egy másik hasonlóan működő elektromos szúnyogriasztót. De nem létezik ilyen az USA-ban. Még az afrikai Szudánban is volt, amikor Melamphyrummal ott vitorláztunk...
Stacy-ékkel beszéltünk erről Marathonban, mondták, hogy ha küldetünk otthonról csomagot, akkor tetessünk bele nekik vape-t, mert a füstölők sokkal macerásabbak, mint ez az elektromos készülék. Van egy erős füstölő, amivel évente kétszer kifüstölik a hajójukból a szúnyogokat, de olyan mocskot csinál, hogy egybekötik a nagytakarítással. Egyébként pedig fújják magukat OFF-fal.
Éjjel megint villámshow-ban van részünk, de mi csak az élvezői vagyunk a látványnak, és nem az elszenvedői. Utólag tudtuk meg, hogy jó döntés volt az, hogy idejöttünk, mert Frodóék a könyv által javasolt helyen töltötték ezt az éjszakát, és 32 csomós szelük volt, csúszott a horgonyuk, akkora hullámzás volt, hogy azt hitték felborulnak.
Andros-sziget, Morgan Bluff öböl - New Providence, Nassau
(25 tmf), 2010. június 8.
6.10-kor már el is indulunk, semmi szél, feszített víztükör. Az Óceán Nyelven motorozunk, azért hívják így, mert óceáni mélység nyólik be nyelvszerűen a szigetek közé. Egyszer megállunk, hogy az óceán végtelenül mély kékségébe merítsük testünket. Üdítő érzés.
Álmi felolvassa a Kőleves c. magyar népmesénk orosz megfelelőjét, a Fejszekása címűt. Még az első nap megtanultunk egy három versszakos verset. Olyan meleg volt, hogy egy hóemberről szólót választottunk.
Ma is jönnek az esőfelhők, épp Kommandósék kormányoznak:
Három óra körül érünk Nassauba, a Bahamák fővárosába, és a Paradise Islanddel szemben horgonyzunk le. Ez is része a fővárosnak, két híd köti össze a főszigettel. Itt van a luxus, az Atlantisz Park kikötővel, akváriummal, ahol együtt úszhatsz a delfinekkel, Casino, a világ legnagyobb mesterséges lagúnája, 34 elkülönített medencével, és még biztos sok más luxus. Utunk a sziget és a fősziget között vezet be, a két oldalunkon felváltva fotóztuk a látnivalókat. Íme:
Átmentünk a hidak alatt, és a pilotkönyvünkben javasolt helyre készültünk horgonyozni:
Nos a könyv 2010-es, büszkék, hogy évente frissítik, ennek ellenére, mint megtudtuk, már rég tilos idehorgonyozni. Egyébként nem volt hely a sok halászcsónak miatt, és mi csapdába jutottunk, alig bírtunk megfordulni és kimenni ebből a zárt kalitkából.
A Paradise Island hotelei, az Atlantis Marina bejárata:
Vissza a híd alatt, és lehorgonyoztunk sok más vitorlás mellé. Frodóék is megjöttek egy félórás késéssel.