Kezdôoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos információk│



2017. július 12-30.



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)

A tavalyi évről még másfél hónapnyi vitorlázásunk útibeszámolóját nem gépeltem be, de már nekikezdtem.

Dénes az elmúlt pár napban Rapid Transitot felkészítette egy újabb hosszú útra, amit most egyedül tesz meg. Rhode Island - Florida. Szép távolság, néhány izgalmas szakasz.

Márciusban vettünk egy 45 lábas vashajót a karibi Grenadán, és ez átírta az addigi terveinket. Rapid Transitot szeretnénk Floridában eladni, Ventosót pedig otthonunknak és charterezésre szántuk. A svájci életünket ezzel felszámoltuk, épp úgy, mint 2008-ban, amikor Melamphyrummal, majd Bukdács úrral, végül Dragonwinggel 3.5 évet vitorláztunk.

Augusztusban találkozunk Dénessel Ventosón, és a tervek szerint Floridába vitolázunk, hogy Rapidról a szükséges holmikat átpakoljuk, őt pedig eladjuk. Fáj érte a szívem (Álmié is), de egyelőre még Svájctól se tudtam lélekben elszakadni, kell egy kis idő, míg feldolgozom a gyönyörű hegyek hiányát, ahol annyit túráztam, bicajtúráztam, aminek a kellős közepében éltünk. Nekem nagyon nehéz volt eljönni onnan, belül folyamatosan sírok. Sajnálom, hogy nem oda születtem, akkor nem kéne tőle elbúcsúznom, hisz lenne ott otthonom. Aki olvasta a Rólunk részt, olvashatta, hogy régen is az volt a vágyam, hogy hegyek között éljek, és ez máig nem változott. Azok a fenyvesek, virágzó rhododendronok, csobogó hegyi patakok, mormoták! Csak kiléptem az utcára, és már indulhattam is a hegynek, amelyikre épp volt időm. Szerencsés vagyok, hogy ez megadatott, és rettenetesen hálás Dénesnek, hogy eddig vállalta, hogy a hajózás helyett itt "vesztegesse" az idejét.

júl.12. Warwick Marina (Rhode Island állam) - Dutch Harbour (Conanicut Island)

A hajón minden rendben volt, a tegnapi vízretétel után a motor azonnal beindult, Dénessel volt az egyetlen baj. A repülőúton összeszedett valamit, és legyengülve, lázasan készítette fel a hajót az indulásra. E-mailben küldött beszámolóit ide fogom sorra kopizni, így mindig csak ezt az oldalt kell majd megnyitni az olvasásukhoz.

"Del korul elindultam a kikotobol, 3 oras kemeny menettel ertem Dutch Harborhoz. Volt vagy 20 csomos szembeszel. Vegig csak orrvitorlaval mentem, igy is suvitett a hajo 6 csomoval. Viszont mire odaertem, ugy kimerultem, hogy azonnal le kellett dolnom 1 orara. Hagytam mindent ugy, ahogy van a hajon (vitorlak, kotelek), es aludtam egyet. Utana is vegig kimerult voltam, de azert osszepakoltam, es csinaltam egy nagy adag sonkas tojast. Este 8-kor lefekudtem, 1 perc utan aludtam."

júl.13. Dutch Harbour (Rhode Island állam) - Block Island (34 tmf)

"Reggel fel 5-kor keltem. Az aramlas miatt vagy 5-kor kellett indulnom, vagy delutan. Szel volt egy kedvezo 5 csomos, de mire elindultam, elallt. Motoroztam vagy 3 orat a nagy kodben es forgalomban, mire vegre jott egy 10 csomos szel. Persze pont szembol, dehat az az uralkodo szelirany itt nyaron. Delre horgonyon voltam Block Islanden.

Hihetetlenul sokan vannak, alig tudtam bepreselni magam par hajo koze. Nem is tudom mi lenne, ha este erkeztem volna! Gyorsan megkajaltam a tojas maradekat, es eveztem is ki a partra. Ma mar nem vagyok olyan faradt. Ujra erzem magamban az erot. Az orromat meg folyamatosan fujom es kohogok, de a kozerzetem mar jo.

Holnap elindulok. Ugy tunik jon ejszaka egy hidegfront, ami esot hoz, de atforditja a szelet eszakira, ami nekem szuper. Sajnos az aramlas ugy jon ki, hogy vagy reggel 4-kor indulok, vagy delutan. Meg nem dontottem el mi legyen. Valoszinuleg folkelek reggel, es ha jo a szel, akkor megyek, ha nem, akkor ugyis mindegy, akkor inkabb kipihenem magam, es veszek meg benzint. Osszesen 15 gallonom van a hajon, Warwickban mar nem volt erom elmenni a benzinkutig. Itt gondolom van az obol masik oldalan a kikotoben, ahol osszel zuhanyoztunk. Csak atevezek, es akkor meg szallitani se kell. Persze ott dragabb, de csak 10 gallon kell.

Meglatom hogy haladok majd. Elvileg holnap es holnap ejjel kedvezo iranyu lesz a szel, utana ujra delire es nyugatira fordul, vasarnapra pedig teljesen elgyengul. Addig persze meg valtozhat. Ha jol haladok es minden rendben, akkor megprobalok elmenni Virginia Beach-ig. Ha nem, akkor marad Cape May."

júl.14-16. Block Island (Rhode Island állam)- Cape May (New Jersey állam) (240 tmf)

Háromnapos menet Block Islandről Cape May-be

Hajnali 5-kor indult el Dénes Block Islandről. Ekkor még nem indult el ellene az áramlás. A cél ekkor még a 380 tmf-re fekvő Virginia Beach volt Virginia államban. 12 órán át 6 csomóval ment a hajó. A szélkormány nem vitte pontosan irányra a hajót, ezért Dénes kormányzott végig, hogy ne veszítsen mérföldet. Sajnos az ácsorgást nem bírta az izomszakadást, trombózist megélt vádlija. 12 óra folyamatos állás után erős szúrást érzett. Azonnal bevett egy Xareltót, felvette a szorító zokniját, átadta a kormányzást a szélkormánynak, és lefeküdt. A szél lassan elgyengült, közben a szárazföld fölött heves villámlásokat látott, de hozzá csak enyhe esők értek el. Az AIS be volt kapcsolva riasztásra, néha jelzett is, főleg halászhajókat. A következő két napon át minden mérföldért megküzdött. Minden csepp szelet befogott a vitorlákba, amik sajnos vagy Európa felé fújták volna, vagy Cape May-be. Vasárnap este lehorgonyzott Cape May-ben.

júl.17. Cape May (New Jersey állam)

A szélcsend miatt reggel nem indult tovább Dénes, míg a többi hajó motorozva folytatta az utat délre. Az előrejelzés péntekig nem mond szelet, de megbeszéltük, hogy még délután indul tovább, befogja az 5 csomós szelet is a vitorlákba, hátha eljut az innen 147 tmf-re fekvő Virginia Beachre péntekig. Augusztus 1-jére szól a repjegye Floridából Grenada szigetére, addigra el kellene jutnia a floridai St. Augustine-be a hajóval. Ez a terv valószínűleg nem jön össze, most a B terven gondolkodunk.

júl.21. valahol Virginia Beachtől már délre az óceánon (Virginia állam)

Ma kaptam Dénestől egy sms-t a mobiljáról, amit ottani idő szerint éjfél után pár perccel küldött. Ennyi volt az üzenet:

"Nem álltam meg Virginia Beachen. SW 10-20 csomós szelet mondanak. Sajnos pont szemből. Küzdök. Remélem 3-4 nap múlva Beaufortban leszek."

Ezek szerint túl van 147 tmf-ön, és az észak-karolinai Beaufortba tart, ami még kb. 220 tmf. Itt már járt, amikor 2014-ben Floridából északra tartva megállt.

A mostani szakaszra esik a Hatteras-fok megkerülése, ahol mindig erős szelek fújnak, és ott találkozik majd újra a Golf-áramlással, amit most szemből fog kapni, és ami kb. 1.5 csomós. 2014-ben Beaufortból 48 óra alatt ért Virginia Beachre, itt a beszámolója: 2014.máj.20.-jún.01. Beaufort(Észak-Karolina) - Virginia Beach(Virginia)

júl.21. este 7 óra Cape Hatteras

Újabb sms jött Dénestől. Ottani idő szerint péntek (21.) este 7 órakor küldte.

"Itt vagyok a Cape Hatterasnál. Nem tudom megkerülni. Golf-áramlás 2 csomós a part mentén, 18 csomós szembeszél. 6 óra alatt 1 mérföldet haladtam. Holnaptól 25 csomós szembeszél lesz. Visszafordulok Virginia Beachre."

júl.22. Virginia Beach (Virginia)

Ottani idő szerint délután 1 órakor hívott Dénes Virginia Beachről. Lehorgonyzott még reggel oda, ahol 2014-ben horgonyoztunk.

Napokig erős DNY-i szelet mondanak, azaz szembeszelet, ami a trópusokról forró levegőt hoz fel, és V.B-en kiadták a hőségriadót. 44 fok van, elviselhetetlen bent a hajóban, és mindez páradús óceáni levegővel párosul. A fröccsök miatt végig be volt zárva minden ablak, ajtó, már ez önmagában embertpróbáló volt ebben a hőségben.

A kedvezőtlen szélviszonyok és az aug. 1-jei repülés miatt nincs ideje lejutni Floridába vagy Beaufortba, és ott kikötőt keresni Rapid Transitnak. Nem maradt más választás, kénytelen helyet keresni Norfolkban, ami a legközelebbi hajózási központ Virginia államban, ahol most van.

Még azt is elmesélte, hogy Block Islandről jövet (júl.14.) két hatalmas holdhalat (naphalat) látott, és egyszer nekiment valaminek, amitől olyan érzése volt a hajóban, mintha egy kocsival egy fekvőrendőrön hajtott volna át. Ő a kokpitban kormányzott, és ahogy a 6 csomóval repesztő hajó mögé nézett, egy kb. 3 méter átmérőjű holdhalat látott. Szegény nagyon csapkodott, reméljük nem esett baja.

júl.23. Virginia Beach (Virginia)

Ma újra beszéltünk Dénessel. Tegnap internetezés után meglátogatta Masont és feleségét, akikkel 2014-ben ismerkedtünk meg. Idézet az akkori beszámolóból:

" Rapid Transitot a virginiai Virginia Beach nevu településen egy kis öbölben (Rudee Creek) horgonyozta le Dénes, amit villák vesznek körül, a villákhoz stégek tartoznak motoros- vagy vitorlás jachttal. Hogy partra jussunk, a hajóról ki kell csónakáznunk. Dénes kiválasztotta az egyik stéget, ami Donna és Mason házához tartozik. Az idos pár azonnal felajánlotta mindenben a segítségét (ivóvíz, kocsi, bicaj). Érkezésünk elotti este szülinapi partit adtak (Mason 89 éves lett), amire meghívták Dénest is. Mason a '40-es években a a strandokon orködo vízimentok vezetoje volt, a helyi múzeumban pedig ki van állítva a szörfdeszkája ebbol az évtizedbol. Nem láttuk, csak mesélte. Masonék háza a kék, amihez a nagy stég tartozik (a stégnél álló hajók a helyért bérleti díjat fizetnek neki): "

Virginia Beach

(Most is ott horgonyzik, kicsit arrébb, mert egy belga család van pont a mi helyünkün.) Masonéknél töltötte az estét. Próbáltak neki mindenféle olcsó megoldást találni a hajótárolásra, amíg visszajövünk érte. Mason 3 stégje ki van adva, így azok nem jöhetnek szóba. A fia Norfolk környékén tartja az ő hajóját, az egy olcsó kikötő, és azt mondta, hogy van még hely. Egyéb ötletek is felmerültek, de Dénes elvetette őket, mert ahhoz ki kellene szednie az árbócot. (Megj.: A magyar helyesírás szabályai 12. kiadása értelmében 2015. szeptember 1-jétől árbóc és nem árboc.)

Holnap elvitorlázik Norfolkig és szétnéz. Írt több kikötőnek is azon a környéken. Megvette a buszjegyét is Floridába, ahonnan aug. 1-jén repül Grenadába Ventosóhoz. (Az új hajónak is nyitunk majd hamarosan egy képes útibeszámolót.)

júl.24. Virginia Beach - Norfolk (25 tmf)

Dénes beszámolója erről a napról:

"Ma reggel atjottem Norfolkba. Reggel 5-kor indultam, es a 20 csomos szelben suvitettem. Az utolso 7-8 merfoldon kracjolnom kellett, de 10-kor mar horgonyt is dobtam. 25 merfoldet jottem. Willoughby Baynél horgonyoztam le.

Van itt az obolben egy olcso kikoto (Willoughby Harbour Marina), amit az Active Captain-on neztem ki. Mar elmentem es korulneztem, de sajnos ma es holnap nincs nyitva az office, igy csak szerdan tudok veluk beszelni. Kicsit lepukkant a hely, de gondolom ezert olcso. Holnap atmegyek busszal egy masik marinaba, Hamptonba erdeklodni.

júl.27. Hampton (Virginia)

Dénes felkeresett néhány kikötőt a környéken. Hamptonban találta a legolcsóbbat, be is állt. Sajnos elfeljtettem megkérdezni a kikötő nevét, mert akad néhány Hamptonban. Van úszómedence, teniszpálya is, de ami nekünk fontos, az az ár, és hogy nagyon védett, erősek a cölöpök, amikhez kikötötte Rapidot. Ha hurrikán jönne, nem kéne félteni a hajót. (A google térképen bejelöltem egyet, amihez van úszómedence, teniszpálya, és azt is mondta, hogy egy hosszú stégen kell az office-hoz sétálni. Kíváncsi vagyok, hogy eltaláltam-e.)

Vasárnap délben indul a busza Floridába, addig el kell raknia a hajót pár hónapra, és össze kell pakolnia azokat a holmikat, amikre Ventosón mindenképp szükségünk lesz, amíg nem jövünk vissza vele Rapid Transithoz.

júl.30. Hampton (Virginia), Southall Landings Marina

Nem találtam el a kikötőt. Dénes átküldte a pontos helyet: Southall Landings Marina. A hajót ebben a hurrikántól védett kikötőben hagyja Dénes, amíg az új hajónkkal, Ventosóval idevitorlázunk Grenadáról (Karib-tenger).

Ma utazik át Floridába, ahonnan aug.1-jén repül Grenadára.