Karib-tenger, Grenada: Dénes felkészíti Ventosót, új hajónkat a vitorlázásra
(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, akkor zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet.)
2017. júl. 30. - aug. 01.
2016 novemberében Rapid Transit nevű hajónkat ismét Rhode Island-en hagytuk télire. Mi visszamentünk Svájcba, és Dénes kedvenc időtöltésének eredményeképpen 2017 márciusában a Karib-szigetek egyikére, Grenadára látogatott, és megvett itt egy vashajót. Rapid Transit sorsa ezennel megpecsételődött. El kellett adnunk. A terv az volt, hogy levitorlázunk vele Rhode Island-ről Floridába, Ventosóval pedig Grenadáról Floridába, és átpakoljuk a sok hasznos vitorlás holmit Rapidról az új hajónkra, aztán eladjuk Rapidot.
Úgy alakult, hogy Dénes júliusban egyedül utazott az USA-ba, Álminak és nekem pedig augusztus végére szóltak a repülőjegyeink Tobagóra a Karib-tengeren. Az időhiány és a szélviszonyok kedvezőtlen alakulása miatt július végére csak Virginia államig sikerült Rapid Transittal elvitorláznia. Szólóvitorlázásának beszámolóját a Képes útibeszámolóban Rapid Transitnál olvashatjátok.
A hajót egy Norfolk közeli kikötőben hagyta, és Virginia államból 16 órás buszúttal jutott el Floridába, Jacksonville-be. Innen, először egy 24 órás várakozás, és reptéren eltöltött éjszaka után, átrepült Miamiba, ahonnan újabb várakozással repült tovább Grenadára. Ez a két repjegy fix volt, még Svájcban megvette ezekre a járatokra a legolcsóbb jegyet, nem lehetett áttenni más időpontra. (Sajnos biztonsági okokból a reptereken, buszállomáson nem működtetnek már csomagmegőrzőket, így, hogy további pénzt spóroljon, a két 23 kg-os csomagjával, és a tizenkilós kézipoggyászával kénytelen volt a 24 órát a váróteremben eltölteni, ott éjszakázni. De már túl van rajta :)) Szerencsére az internetnek köszönhetően tudtunk beszélni a buszút alatt is, és a repterekről is.
2017. aug.02.
Aug. 2-án megérkezett Grenadára, onnan írta a következő levelet:
"...Tabletrol irok, roviden. Rendben megerkeztem. Ventosoval OK volt minden. Rengeteg munka lenne vele, de semmire nem lesz idom (Megj.: Álmival aug. 22-én érkezünk Tobagóra, oda addig át kell vitorláznia, ez egy 80 tmf-es út.). Olyan ITT, mint a pokolban. Folyamatosan esik és durva meleg van. Plussz szunyogok. Olyan kilatastalannak erzem a helyzetet, mint bukdacs urnal marathonban. De csak lesz valahogy. Most legalabb a hajoval nincsenek struktualis hibak. Grenada brutal draga. Kaja 3-szor annyi mint usa-ban..."
2017.aug. 04.
Eső, megint eső, újabb eső, ez az időjárás minden egyes nap a most kevésbé napfényes karibi szigeten.
"Tegnap sokat haladtam, annak ellenere, hogy vegig esett. Volt par Jo Eros squall is, 40 csomos szellel. Elkezdtem lecsiszolni a hajo aljat. Csak ez lesz vagy 4-5 nap munka. Holnap ujra kell mennem vasarolni. Csiszolo, festek, ecset stb."
2017. aug. 07.
Bebuszozott (= befurgonozott) a sziget fővárosába, St. George-ba mindenfélét vásárolni. Sajnos a kikötőben nincs semmi, élelmiszerért is a fővárosba kell elutazni. Egy nő jön minden nap a kikötőbe ebédidőre, tőle veszik a munkások a főtt ételt. Dénes is.
A hajó alján nem talált komoly hibákat, de nagyon sok apró rozsdafolt volt ott, ahol lejött az algagátló. Ezeket a helyeket kalapáccsal, vésővel, kaparóval letisztította. Hosszadalmas, kellemetlen munka. És ma, az első esőmentes, napsütéses napon, mióta ott van, lekente az első adag védőréteggel.
Átnézte a hidraulikus kormányt, amihez van egy nehéz, 2.5 m hosszú rúdkormány szükség esetére.
A két szélgenerátorból egyet leszerelt, egyelőre nincs rá szükség, csak azt hagyta fent, amit biztos, hogy nem érünk el. Amit leszerelt, az az előző tulajnak kicsit belevágott az egyik ujjába, amikor a környékén tevékenykedett. Majd kell venni hozzá töltésszabályozót, mert az nincs, de erre egyelőre nem költünk. A napelemekhez is kell majd, mert azokhoz sincs, ez viszont sokkal olcsóbb, amint tud, vesz egyet.
Átnézte a seacockokat még márciusban, de most is mégegyszer. Minden rendben.
Még márciusban átnézte a teljes belsőt rozsdásodás miatt, mindent rendben talált akkor is, és a mostani átnézésnél is. A hajó úgy van megépítve, hogy nincs beburkolva belül, azaz nincs leszigetelve, ami esztétikailag nem szép, hideg helyen pedig belül azonnal minden csurom víz lesz a lecsapódó párától. Viszont így mindenhol meg lehet nézni a hajótestet belülről. Azonnal látható a rozsda, és könnyű így karbantartani. Lassan 40 éves a hajó, de tökéletes állapotban van. Két tulaja volt, mindkettő szívvel-lélekkel ápolta. Ez egy vashajó élettartamánál döntő tényező. Az, hogy nincs leszigetelve, a trópusokon előny. A víz hűti a belsőt, amire itt nagyon nagy szükség van.
Átnézte a rigget, minden működik, tökéletes állapotban van minden.
A fedélzeten talált néhány rozsdafoltot, ezeket majd lekezeli, amint vízre lesz téve a hajó.
A horgony 35 kg-os, a horgonylánc is atomisztikus, 1 m 3-4 kg.
2017. aug. 09.
Elkészült az aljával. A világoskék az alapszín, ez az az algagátló, amit még az előző tulaj kent rá. A sötétkék és piros festékek is algagátlók, előbbit Dénes vette, utóbbi volt a hajón.
A sötétkékek alatt Dénes javításai vannak, a piros alatt nem kellett javítania, ott csak az algagátló hiányzott, de azért azt a területet is lecsiszolta, mielőtt lekente védőréteggel és algagátlóval.
A meleg elviselhetetlen, naponta többször kiakad miatta, eldönti, hogy nem akar a trópusokon vitorlázni. (Álmi hazahozta Rapidról a kanadai zászlót, én meg ezután a beszélgetés után gyorsan beraktam a csomagba, amit viszünk majd ki a hajóra. Úgy érzem, szükségünk lesz még rá.) 10 perc állva evés után tócsát csöpögtet a lába alá a saját verejtékéből. Lehet benne tapicskolni. Azzal nyugtatom, hogy a vízen majd jobb lesz. A szél most sajnos hátulról fúj be a kiemelt hajóba, így nincs sok hűtő hatása, míg a vízen szemből kapja majd. Napközben többször zuhanyzik hideg vízzel, még szerencse, hogy van ez a lehetőség. 6-8 liter vizet iszik naponta, szerencsére nagyon finom a csapvíz, de annyira izzad, hogy naponta csak egyszer megy wc-re.
2017. aug. 10. Egy izgalmas nap
Szombattól jön a karnevál, és ezért leáll 4 napra a kikötőben a munka. Jövő csütörtökön akarták vízre tenni, de nagy könyörgések árán sikerült elérnie, hogy ma vízre tegyék. Még maradt volna szárazon, de vagy ma, vagy jövő csütörtökön. Választhatott. Mivel legkésőbb jövő pénteken (aug. 18.) már el akar indulni miattunk, ezért maradt a ma. Minimum két napos menettel kell számolni Tobagóig, ahová aug. 22-én (egy keddi nap) érkezünk Álmival.
Dénes e-mailjei a vízretétel után:
Délután:
"Hajo vizen. Sajnos a motor nem indul, igy most a stegnel allok. Eddig azt teszteltem. Valoszinuleg rossz az inditomotor. Holnap reggel azert kikerem egy szerelo velemenyet mielott kiszerelem. De szinte biztos. A baj, hogy szombattol keddig karneval. Megall az elet. Addig nem tudom megcsinaltatni. Az obolbol nagyon cikis vitorlaval kimenni. Sok a korallzatony, es a szel kb. szembol fuj. Rapiddal megcsinalnam, de Ventosoval nem merem. Majd irok mit sikerul haladnom."
Éjféltájt:
"Megy a motor!!!!!
23.30-ig dolgoztam rajta. Kis internetes forum olvasas, kis barkacsolas, es voila! Szerencsere nem az inditomotorral volt baj, hanem egy relevel, ami miatt az inditomotor nem kapott aramot. Ezt egyszeruen athidaltam, most 2 vezetek osszeerintesevel lehet inditani, de majd tokeletesitek a rendszeren.
Lassan keltek, en meg megyek aludni... Holnap hajnalban kiallok horgonyra. Majd irok vagy beszelunk, ha kijovok a partra."
2017. aug.11. Végre horgonyon
Miután megoldotta a motor indításának a problémáját, másnap reggel kimotorozott egy mérföldre, ahol már tiszta a víz, és lehorgonyzott. Alig talált helyet, annyira sokan vannak, főleg amerikaiak és kanadaiak, akik itt vészelik át a hurrikánszezont. Olyan közösség van, mint Luperonban (Dominikai Köztársaság), ahol mi töltöttük Mr. Frumble-el a hurrikánszezont 2010-ben.
Sikerült felhúznia a vitorlákat, ellenőrizte őket. A nagyvitorla egy 10-es skálán 5-6 pontot kapott, amit fenthagy most erős szeles betekerős génuát, az 4 pontos.
Eddig nem merte elmesélni, nehogy kétségbe essek, de komoly hangyainvázióval küzdött, amíg Ventoso a parton állt kiemelve. Néhány napba telt, mire felszámolta őket, a tojásaikat és az útvonalakat, ahol a hajóra masíroztak. Talált egy nagyon durva spray-t, ami azonnal megöli őket, és már a szagától is messziről visszafordulnak. Ezzel besprézte a hajó alját, többet nem jöttek. (A tőkesúly a földön volt, ezért szabad útjuk volt felfelé.) Az életben maradt fentiek minden nap áthurcolkodtak valami más fedezék alá, ott próbáltak otthont alapítani. Dénes meg levadászta őket.
Be kellett furgonoznia a fővárosba, mert amíg a kikötőben állt kint a hajó, addig a kikötő adott egy igazolást, hogy a hajó kiemelve. Most, hogy vízre tették, cruising permitet kellett vennie (30 USA dollár / hónap). Vásárolnia is kellett, így elment az egész napja, este ért vissza a hajóra.
2017. aug. 12.
Egész nap a hajón maradt, pakolt, pakolt, hogy ne dőljön majd le semmi menet közben. Még nem volt időnk írni a hajóvásárlásról, a volt tulajokról, néhány dolog azért az előző beszámolóban angolul megtalálható. Egy idős skót pártól vette meg, akiknek a tervezett idő előtt el kellett hagyniuk a férfi betegsége miatt a hajót és a szigetet. Így mindent otthagytak, egy-két apróságot kértek, hogy majd jutassuk el nekik, a többi holmival azt csinálunk, amit akarunk.
A férfi mindent megőrzött, van egy külön kis kabin, amit műhelynek rendezett be. Dénes 5 x 240 literes zsáknyi holmit hagyott ott a kuka mellett. És a hajó millió, de kicsit nehezebben hozzáférhető hatalmas tárolói még tele vannak átnézetlen holmikkal. Ezzel foglalatoskodott. De ehhez kell néhány teljes nap.
Persze rengeteg más is van, amivel foglalkoznia kell. Pl. még nem tesztelte a gázfőzőt. Az most nem kell neki, így az utolsók között szerepel a to-do listán. Remélem sort kerít arra is, mielőtt megérkezünk :) Van hűtő is, de azzal se foglalkozott eddig. Lemérte az ablakokat, kérte, hogy varrjak rájuk még itthon függönyöket, mert amik ott vannak, azok már nagyon kopottak.
Valahol csöpöghet a diesel, mert érzi bent a szagot, de még nem jött rá, hogy honnan.
Többször sznorkelezett már, a vizet sajnos testhőmérsékletűnek érzi, nem hűti le. Szeretne elmenni egy reefhez szétnézni, de nem akar időt veszíteni. Úgy tervezte, hogy ide majd visszajövünk együtt. Akkor majd újra ki kell váltani a cruising permitet, mert most indulása előtt ki kell jelentkeznie, és ezzel elvész a most vásárolt :(
2017. aug. 13.
Reggel kievezett, mert mosni akart, és feltölteni néhány vizeskannát. A hajón hatalmas tankok vannak víznek, és két szűrő is be van építve. Nekünk ez fontos, minden hajónkra vettünk eddig vízszűrőt.
Elindította a mosást, de sajnos nem volt víz, és a ruhák a mosószerrel össze lettek forgatva, de víz nélkül. Szólt a biztonsági őrnek, az hívta telefonon a vizes mandrót, az még ki volt kapcsolva. Dénes hívott engem, míg beszélgettünk, jött az őr, hogy sikerült elérni a vizest, jön egy óra múlva. Egy óra múlva lett víz, de csak a wc, zuhanyzó részben. A mosókonyhában nem. Nem tudom hogy alakultak utána a dolgok, már nem hívott vissza Dénes. Azt se tudom, mit akart mosni, mert épp sorolta, hogy ő csak 2 pólót, pár alsógatyát, és rövid gatyát használt csak. De a vonal kezdett nagyon szakadozni, és letettem. Talán ágyneműt. A szárítót akarta igazából kihasználni szerintem, hogy van, mert mindennap esik az eső, és a törcsije se tud megszáradni soha.
Most azt mondta, hogy kedden bemegy a városba, kijelentkezik, és szerdán indul. Kért, hogy vigyem majd el a Navtex készülékünket, amit Melamphyrumon is használtunk, ezen keresztül vettük az időjárást. Ez a készülék szöveges formában továbbítja az információkat, amit a felszerelt LCD képernyőnkön olvastunk el. Mr. Frumble-ön nem használtuk 2010-11-ben, mert a karibon nincs kiépítve. Puerto Rico-n van állomás, de a hatótávolság innen úgy tudom, hogy csak 200 tmf-re terjed. Grenada ca. 500 tmf-re van tőle. Nem volt alkalmam még ezt megbeszélni Dénessel, hogy mégis miért kell.
2017. aug. 14.
Nem jött a vizes, aki a mosószobában beüzemelte volna a vizet se tegnap, se ma, így Dénes a mosószeres ruhákat kiteregette, az eső meg leöblítette.
Közben elkezdtem intézni, hogy a repjegyünkben bennelévő feladható csomagok mellé még két csomagot feladhassunk. Itt derült ki számomra, hogy a jegyeinken szerepel, hogy kell legyen beutazási engedélyünk, vagy visszafelé repjegy. Nekünk egyik sincs. Dénes mondta, hogy ez Grenadára is így van, de mivel ott volt a hajó, vitte a hajó regisztrációs papírját, és ezzel beengedték az országba.
Tobagóról elküldi majd nekünk e-mailben azt az engedélyt, ami majd igazolja, hogy ő és a hajó ott tartózkodik. Én meg viszem a házassági papírunkat. És Álmi születési anyakönyvi kivonatát is, nehogy valaki kételkedjen, hogy ő a fiam. Legrosszabb esetben egy visszaváltható repjegyet veszünk.
És az is kiderült, hogy sajna-bajna nem lehet plussz csomagokat feladni a karibra. Ha az USA-ba, Puerto Rico-ba, vagy Kanadába repülnénk, akkor lehetne. De a karibra csak plussz kilókat lehet venni a Condornál, és 5 kg 80 euro lenne, 20 kg pedig 200 euro. Most kissé magamba roskadtam, mert Álmi tankönyvei, német regényei, a kuktám, a búvártalp, a viharruhák, a függönyök, VauVau és Kommandós máris egy csomagot elfoglalnak.
2017. aug. 15.
Még mindig tart a karnevál, és most a furgonok se közlekednek, ezért 9 km-t gyalogolt Dénes a kijelentkezésért, és 9 km-t vissza. Hatalmas kavalkád van az utcákon a fővárosban, minden nő bikiniben és tollakban, még az öregek is. Dénes csak pár percig bírja a hangzavart, mindenhol erősítők, egyszerre bömbölnek a különböző zeneszámok. Utána már a túlélésért küzd magában.
Ma még jó szél fúj, K-i, 10-15 csomós, de nem mer sötétben elindulni Ventosóval. Még nem ismeri a hajót, látni akarja nappali fényben, hogyan megy. A szélkormányt nem lehet a hidraulikus körkormánnyal együtt használni, ezért feltett hátra egy rövid rudat, erre a célra valót, amihez köti majd a szélkormányt. Kíváncsi, hogy mit ad majd elő.
Holnap már átfordul DK-ibe, pont onnan fúj majd, amerre a tobagói horgonyzóhely van. És felerősödik 20 csomóra. Szép kis szembeszeles menete lesz. Ca. 80 tmf légvonalban. Reméljük, hogy péntekre megérkezik. Péntekre ígértek egy tropical wave-et is, ezért nagyon reméli, hogy még előtte odaér.
2017. aug. 16-17. Grenada - Tobago (Store Bay) (80 tmf)
Dénesnek ez volt az első útja Ventosóval. Egyéjszakás menettel, végig krajcolva másnap este ért Store Bay-be. Volt része gyenge szélben, 20 csomós szélben, és elkapta egy squall, amiben 30-35 csomós szél érkezett. A hajó 20 csomós szélnél kezd el élni, és a 1.5 méteres hullámokban is egész békés a hajó mozgása, kellemes rajta lenni. Motorozott is a szélcsendes szakaszokon, hogy tesztelje a Yanmar motort, amit nagyszerűnek talált, halk szerencsére. Ilyenkor a szembeszélben, és a 1.5 méteres hullámokban a fedélzetet mosta a tengervíz.
Az egész út során kb. 4 órát tudott aludni. Ekkor 20 csomós szél fújt, a szélkormány tudta vinni a testes Ventosót. Az erős szeles squallnál betekerte a génuát, egy nagyvitorlával ment. A hajónak szüksége van sokkal nagyobb felületű vitorlákra, hogy 20 csomó alatt is haladjon.
A vitorlákat be tudta állítani, hogy vigye magát a hajó. Kivéve egyszer, amikor arra ébredt, hogy meghalzolt és visszafelé ment...
Este érkezett. Ha lehorgonyzik, akkor elvileg azonnal ki kell mennie bejelentkezni. Még a noonsite.com-on olvasta, hogy ha hivatali időn túl akar valaki be-ki jelentkezni, annak ca. 50 USA dollárt kell fizetnie. Velünk is történt ilyen Cipruson még Melamphyrummal. Gondolkodott, hogy éjszaka az öböl előtt "heaving to"-zik (vitorlák úgy vannak beállítva, hogy a hajó nem vitorlázik, egyhelyben áll), és csak másnap megy be az öbölbe lehorgonyozni. De nem volt a beharangozott tropical wave-ről friss infója, ezért inkább bement horgonyozni.
Szerencsére a kétlépcsős bejelentkezésnél az első iroda még nyitva volt, az immigration már nem, de felhívták telefonon, és az officer mondta, hogy más dolga van, jöjjön Dénes másnap.
Ventoso mögött egy Miura 31-es hajó horgonyoz, ilyen volt Dragonwing hajónk, csak Dragonwing át lett építve. Dénes átúszott hozzá. Egy nyugdíjas férfi vitorlázik rajta, és mivel a két fia Kanadában él, a lánya pedig itt Tobagón, így e két hely között szeli a vizeket. Most itt lesz, amíg tart a hurrikánszezon.
Közben a tropical wave-ből tropical storm lett, megkapta a Harry nevet, de ide csak esőt hozott egyelőre. Most épp St. Lucia környékén éli ki magát.
2017. aug.18. Tobago (Store Bay)
Az immigration officerhöz 5 perccel nyitás előtt ért Dénes. A hivatalnok megkérdezte Dénestől, hogy elkezdjék-e az ügyintézést, és akkor fizet plussz díjat az 5 perc miatt, vagy vár 5 percet. Dénes megkönnyebbülve válaszolta, hogy nem siet, ráér. Akkor jó, vigyorodott el az officer. Elintézték nekem és Álminak is a papírt, hogy vízum és visszafelé szóló repjegy nélkül is beengedjenek az országba. Ezt kell majd bemutatnunk.
Itt nincs most karnevál, de helyette az utcákon közlekedő autókból bömböl a zene. Tökéletes volt végre az interneten keresztüli telefonkapcsolat, minden szót tisztán hallottam végre, és viszont, amíg egy ilyen autó le nem állt a kávézó előtt, aminek a wifijét használta Dénes. Muszáj volt letennünk, mert a zene mindent elnyomott.
Egyébként nagyon frusztrálóak a beszélgetéseink a rossz internetkapcsolat miatt. Alig várjuk egymás hangját, végre csörög a telefon, és azzal megy el az idő nagy része, hogy: "Hallasz?", "Itt vagy még?", "Nem értettem semmit.", "Csak egy-egy szótöredék jött át.". Nem beszélve arról, hogy én folyamatosan a visszhangomat hallva beszélek.
Most van pár napja az érkezésünkig, hogy folytassa a hajó átnézését, elintézzen néhány lényeges dolgot, mint pl. a gáztűzhelyhez fel kell töltetnie az üres gázpalackot, aztán tesztelheti is a tűzhelyet egy rántottával.
A drágaság miatt (minden 3-4-szerese az amerikai, svájci áraknak) egyszerűen nincs kedve boltba menni, vásárolni. Amit a hajón talált, konzerveket, azon él. Csak zöldséget vett, mert az nagyon fontos. Ha megérkeztünk, azonnal mennünk kell sznorkelezni, és vadászni halakra, mert három emberre mégúgy se lesz kedve pénzt kiadni.
Talált a hajón Navtex készüléket, antennát is, megpróbálja működésbe hozni, ha sikerül, nem kell a a miénket kivinnem a hajóra. Ennyivel is több helyem lesz.